جام سرا

ساخت وبلاگ

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سرای زندگی این بالش یکی از راه های مقابله با گردن درد است که تاثیری شگرف بر تسکین آن دارد.

برای خواندن اخبار پزشکی و سلامت در کانال سرای زندگی عضو شوید.

https://telegram.me/SarayeZendegi

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 174 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 23:13

به گزارش جام جم سرا ، سیر یک داروی طبیعی است و با استفاده از آن، می‌توان بیماری‌های متعددی را درمان کرد. سیر را می‌توانیم به صورت پخته یا خام بخوریم و با کمک آن، قدرت دستگاه ایمنی بدن و تن‌درستی‌مان را بیش‌تر کنیم. بیش‌ترِ خواص و فوایدِ سیر برای سلامتی به دلیل ترکیبی است به نام آلیسین. آلیسین از طریق دستگاه گوارش وارد خون می‌شود و تمام بدن را طی می‌کند، و از آن پس تاثیرات قوی و مفیدش را در بدن اعمال می‌کند.

فـــواید سیر:

ضد سرطان

افزایش‌دهنده‌ی میل جنسی

تنظیم‌کننده‌ی کلسترول

کاهش علائم آسم

از بین برنده‌ی جوش و آکنه

ضد سرماخوردگی

ضد اسهال

درمان عفونت‌های بدن

تنظیم‌کننده‌ی فشار خون

متوقف‌کننده‌ی علائم تصلب شرایین

هم‌چنین از سیر برای کاهش علائم آرتروز، دیابت و بزرگ شدن پروستات استفاده می‌کنند. می‌توانیم از سیر برای درمان مشکلات سلامتِ روزانه‌مان و بالا بردن متابولیسم (دگرگشت) و انرژی استفاده کنیم.

از دیگر ویژگی‌های سیر می‌توان به بالا بردن قدرت بدن در مقابل بیماری‌ها و از بین بردن سموم اشاره کرد. اگر سیر را با پیاز و زنجبیل مخلوط کنیم، به داروی قدرتمندی دست می‌یابیم که می‌توانیم آن را به جای شیمی‌درمانی استفاده کنیم.

بهتر است سیر را به صورت خام مصرف کنیم؛ این بهترین روشِ بهره‌مندی از خواص متعدد آن است. توصیه‌ می‌شود حبه‌های سیر را تکه تکه کنید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند، و سپس آن را با شکمِ خالی بخورید.

سیرِ خام و عسل

بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند سیر را با عسل مخلوط کنید و هر روز صبح بخورید. تمامِ کاری که باید انجام دهیم این است که ۲ یا ۳ حبه سیر را خرد و با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنیم. این ترکیب به ما انرژی و سلامتیِ بیش‌تر می‌دهد.

داروی تقویتی و ضد آنفولانزای سیر

این داروی تقویتی برای درمان گلودرد، سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است.

مواد اولیه‌ی مورد نیاز:

۵ حبه سیر

نصفِ پیاز زرد

۲ عدد فلفل قرمز تند

۱ لیوان آب‌لیمو

۱ قاشق غذاخوری زنجبیل خردشده

۲ قاشق غذاخوری سرکه‌ سیب

دستور تهیه:

پیاز، سیر، زنجبیل و فلفل قرمز را با هم مخلوط کنید و سپس آب‌لیمو و سرکه‌ی سیب را نیز به آن اضافه کنید. بگذارید این مخلوط ۲۴ ساعت بماند، و پس از آن، هر روز صبح پیش از صبحانه مقداری از آن را بنوشید.

منبع : فرادید

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 173 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 23:13

به گزارش جام جم سرا ، گسترش روزافزون خدمات اینترنت و زمان زیادی که افراد به طور روزانه در فضای مجازی می‌گذرانند، مشکلات و بیماری‌های متعدد جسمی و روانی به همراه داشته است که در زیر به معرفی ده نمونه از شایع‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

۱۰- خستگی چشم

هنگامی که از چشمانتان زیاد استفاده می‌کنید، خسته می‌شوند. بنابراینجای تعجبی نیست که هنگامی که برای ساعت‌های طولانی به صفحة نمایشگر رایانه خیره می‌مانید، دچار سوزش و درد چشم شوید. به گفتة پزشکان مایو کلینیک، «با وجودی که خستگی چشم آزاردهنده است امّا معمولاً مشکل حادّی نیست و پس از استراحت دادن به چشم‌ها برطرف می‌گردد.»

۹- اضطراب سلامتی/ فاجعه‌سازی از درد

بعضی افراد مایلند علائم درد در بدنشان را به طور مبالغه‌آمیزی تفسیر کنند. روان‌شناسان به این تمایل، «فاجعه‌سازی از درد» می‌گویند. یعنی تمایل به در نظر گرفتن بد‌ترین احتمالات به هنگام حس درد. منظور از اضطراب سلامتی نیز این است که فرد حس کند مشکل جدّی سلامتی دارد و این اضطراب با نتایج طبیعی آزمایش‌های پزشکی و اطمینان بخشی پزشک متخصص از بین نرود. اینترنت به دلیل وجود حجم زیاد اطلاعات نادرست، تأیید نشده و غیرعلمی و این باور در مردم که هرچه در اینترنت هست قابل اطمینان می‌باشد، می‌تواند باعث تشدید اختلال روانی «خود بیمار انگاری» گردد.

۸- سردرد

سه نوع سردرد در ارتباط با اینترنت وجود دارد:

سردردهای تنشی

این نام ممکن است گمراه‌ کننده باشد. این نوع سردرد‌ها به دلیل استرس به وجود نمی‌آیند بلکه غالباً به دلیل کشیدگی عضلة گردن یا چشم درد حادث می‌شوند. به گفتة پزشکان مایوکلینیک، سردردهای تنشی از ۳۰ دقیقه تا یک هفته ممکن است باقی بمانند.

سردردهای مزمن روزانه

اغلب افراد‌گاه به‌گاه دچار سردرد می‌شوند. اما به گفتة پزشکان مایو کلینیک چنانچه تعداد روزهایی که فرد سردرد دارد بیشتر از تعداد روزهایی باشد که سردرد ندارد، احتمالاً دچار این سردرد است. ماهیت متوالی این نوع سردرد، آن را در بین بد‌ترین سردردهای ناتوان‌ساز قرار می‌هد.

سردردهای استرسی

پیدایش سردرد به استرس خیلی زیادی نیاز ندارد. استرس ناشی از به انتظار دریافت اطلاعات ماندن از اینترنت، کندی بار شدن صفحات، خرابی رایانه و امثال آن‌ها می‌تواند باعث این نوع سردرد شود.

۷- درد پشت

نشستن نادرست پشت رایانه، به ویژه اگر با چاقی، کمبود ورزش و تحرّک، و سیگار کشیدن همراه باشد به درد پشت می‌انجامد. منشأ این درد معمولاً عضلات، اعصاب، استخوان‌ها و مفاصل در ستون فقرات است. نشستن نادرست و برای ساعت‌های طولانی پشت رایانه، این درد را تشدید می‌کند.

۶- ترومبوز وریدی

به لختگی درون رگ، ترومبوز گفته می‌شود. منظور از ترومبوز وریدی، تشکیل لختة خون در رگ‌های وریدی است که غالباً در پا‌ها پدید می‌آید و علّت اصلی آن، بی‌تحرّکی و کم شدن آب بدن است. نشستن برای ساعت‌های طولانی پشت رایانه می‌تواند باعث ترومبوز وریدی گردد. به تازگی در هواپیماهای مسافربری نیز اطلاعات هشدار دهنده‌ای دربارة ترومبوز وریدی به مسافران داده می‌شود و به آن‌ها توصیه می‌گردد تا برای ساعت‌های طولانی بی‌حرکت بر روی صندلی باقی نمانند.

۵- نشانگان مونچهاوزن

نخست اجازه دهید به تعریف نشانگان یا سندروم مونچها‌وزن بپردازیم، چرا که ممکن است بسیاری از خوانندگان با این اختلال روانی آشنا نباشند، و بعد به سراغ اینترنت می‌رویم:

«خصوصیت مهم این سندروم، میل شدید به بستری شدن است و به عقیدة بعضی از روان‌شناسان، اصطلاح اعتیاد بیمارستان برای این سندروم مناسب‌تر است. خصوصیت مهم دیگر این بیماران این است که به محض آشکار شدن ساختگی بودن علائمشان، درخواست ترخیص کرده و از مراجعة مجدّد به آن محل خودداری می‌کنند. مواردی دیده شده که بیمار برای ایجاد علائم دست به ابتکارهای عجیبی زده است.»

در اینترنت تعداد بیشماری اتاق گپ‌زنی، گروه‌های پشتیبان و وبگاه شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که افراد می‌توانند مشکلاتشان را با دیگران در میان بگذارند، درخواست راهنمایی کنند و حس همدردی دیگران را جلب کنند.

شاید تعجب کنید از اینکه خیلی از افراد صرفاً برای جلب توجه به بیان بیماری‌ها یا مصیبت‌های دروغین و ساختگی می‌پردازند. آن‌‌ها وانمود می‌کنند که قربانی تجاوز، حمله، ضرب و شتم یا بیماری‌های جدّی و سخت‌درمانی هستند تا توجه دیگران را به خود جلب کنند. به این اختلال روانی، نشانگان یا سندروم مونچهاوزن گفته می‌شود.

بر اساس پژوهشی که صورت گرفته است، اینترنت می‌تواند افراد را ترغیب کند که به منظور جلب توجه وانمود کنند که مبتلا به بیماری هستند. به گفتة دکتر فلدمن از دانشگاه آلاباما افرادی که دارای این نشانگان هستند در صورتی که به یک مرکز روان‌پزشکی مراجعه کنند مورد درمان قرار خواهند گرفت امّا اغلب آن‌ها چنین تمایلی ندارند و ترجیح می‌دهند که یک بیماری جسمی حاد داشته باشند تا یک اختلال روانی.

۴- افسردگی فیس‌بوکی

بر اساس گزارشی که در روزنامة دیلی‌میل چاپ شده است، فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی، دختران نوجوان را در معرض ابتلاء به اضطراب و افسردگی قرار می‌دهند. این‌گونه وبگاه‌ها علاوه بر امکان نامه‌نگاری و پیام‌رسانی، این امکان را برای نوجوانان به وجود می‌آورند که دربارة یک چیز، بار‌ها و بار‌ها و بار‌ها صحبت کنند. بر اساس این مقاله، بحث مکرّر در میان دختران نوجوان، به ویژه دربارة ناکامی‌های عشقی، حال آن‌ها را بد‌تر می‌کند و هیجانات منفی در آن‌ها به وجود می‌آورد.

این گزارش، نتیجة پژوهشی است که از سوی دانشگاه استونی بروک نیویورک بر روی ۸۳ دختر نوجوان صورت گرفته است. توصیة یکی از پزشکان به نوجوانانی که به طور مداوم دربارة یک مشکل صحبت می‌کنند این است که «موضوع بحث را عوض کنند.»

۳- خشم اینترنتی

با وجودی که ممکن است خشم اینترنتی به خودی خود برای سلامتی افراد مضر نباشد اما می‌تواند به آزار اینترنتی و حتی شاید به خشونت بینجامد. بنابراین کسانی که توانایی فروخوردن خشمشان را ندارند باید مواظب باشند.

یکی از منابع خشم اینترنتی «افزونگی اطلاعات» است. حجم عظیم اطلاعات موجود بر روی وب و کند بودن سرعت دستیابی به آن‌ها باعث بروز مقدار زیادی استرس در کاربران اینترنت می‌گردد. بر اساس مطالعه‌ای که از سوی شرکت نمایه‌گذاری بریتیش وب صورت گرفته، ۶۸ درصد از ۲۰۰ نفر افراد مورد مطالعه گفته‌اند که برای آن‌ها در انتظار دریافت اطلاعات ماندن از وب، استرس‌زا‌تر از گذراندن یک آخر هفته با پدر و مادر همسرشان است و ۳۸ درصد گفته‌اند که استرس‌زا‌تر از ماندن در ترافیک خیابان است.

یکی از محل‌های بروز خشم اینترنتی در بخش اظهار نظرهای وب‌نوشت‌ها، ویدیوهای یوتیوب یا نظرگاه وبگاه‌هاست. اگر به بخش اظهار نظر‌ها نگاهی بیندازید، خیلی طول نمی‌کشد تا به کلمات زشت و ناپسند بر بخورید. شاید ماهیت گمنام اینترنت، افراد را ترغیب می‌کند که هرچه در فکر دارند را بیان کنند. اما نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که این مسأله واگیردار است- اظهار نظر خشمگینانة شما دیگران را خشمگین می‌کند و این چرخه همین‌طور ادامه می‌یابد.

۲-اختلالات بالای دست شامل:

نشانگان (سندروم) کشیدگی گردن، نشانگان (سندروم) مجرای مچ دستی، نشانگان (سندروم) مجرای ساعدی، التهاب تاندون دست و مچ، التهاب تاندون و غلاف آن، التهاب کیسة زلالی، کشیدگی مکرّر عضلانی و نشانگان (سندروم) مجرای خروجی قفسة صدری است.

تمام این بیماری‌ها می‌تواند مربوط به استفاده از اینترنت باشد. این بیماری‌ها غالباً بر اثر استفادة بیش از حدّ از یکی از اندام‌های بالای دست (مثل بازو‌ها) و استفادة بیش از حدّ از یک ابزار مثل صفحه کلید رایانه یا موش بروز می‌کنند و به دلیل آسیب‌دیدگی بافت‌ها با درد همراهند.

در مورد بیماری نشانگان مجرای خروجی قفسة صدری گفتنی است که دو گروه از افراد بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند. یکی کسانی که در تصادف‌های رانندگی دچار آسیب‌های گردنی می‌شوند و دیگر کسانی که از رایانه در وضیعت‌های نشستن نادرست و غیر ارگونومیک، در دوره‌های زمانی طولانی استفاده می‌کنند.

۱- اعتیاد به اینترنت

این بیماری به این علت در این فهرست شمارة یک شده است که واقعاً بسیار جدّی است و در بعضی موارد کشنده بوده است. ماهیت اعتیاد بسیار فراگیر است. هنگامی که صحبت از اینترنت باشد، این اعتیاد می‌تواند به چیزهای زیادی پیدا شود. از تایپ کردن گرفته تا بازدید از اتاق‌های گپ‌زنی، خرید برخط یا بازی‌های چند نفره.

اعتیاد به اینترنت آنقدر جدّی و واقعی است که مراکز بازپروری برای آن به وجود آمده است. به طور مثال، بر اساس مقاله‌ای که در نیویورک تایمز منتشر گردیده، مراکز بازپروری معتادان اینترنت در کرة جنوبی با استفاده از مدّرسان نظامی به معتادان تمرین‌های بدنی نسبتاً شدید شبیه تمرین‌های نظامی می‌دهند، نشست‌های گروهی با مشاور برگزار می‌کنند و کارگاه‌های روان درمانی برای معتادان ترتیب می‌دهند. مسئله اعتیاد به اینترنت در کرة جنوبی در سال‌های اخیر به صورت یک مسئلة ملّی در آمده و میزان مرگ و میر ناشی از خستگی و از پا افتادگی پس از انجام بازی‌های برخط روز به روز در حال افزایش است.

برای اینکه متوجه شوید معتاد به اینترنت هستید یا نه، به پرسش‌های زیر جواب دهید.

• آیا از محدود کردن استفادة خود از اینترنت ناتوانید؟

• آیا کار کردن با اینترنت بیشتر وقت آزاد شما را به خود اختصاص می‌دهد؟

• وقتی دارید با اینترنت کار می‌کنید، زمان را گم می‌کنید (متوجه گذشت زمان نمی‌شوید)؟

• آیا امکاناتی برای خود فراهم می‌کنید که بیشتر به اینترنت متصل باشید؟

(مثلاً میز رایانه‌تان را با خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های فراوان پر می‌کنید؟ نوشابه‌های انرژی‌زا می‌آشامید؟)

• آیا به طور دائم رایانه‌ها و نرم‌افزار‌هایتان را ارتقاء می‌بخشید؟

• آیا چنانچه به هر دلیلی از اتصال به اینترنت بازداشته شوید دچار خشم، افسردگی، ناامیدی، زودرنجی، بی‌قراری یا کج‌خلقی می‌گردید؟

• آیا از رایانه‌تان برای فرار از واقعیت‌های زندگی استفاده می‌کنید؟

• آیا به دیگران در مورد میزان استفاده‌تان از رایانه دروغ می‌گویید؟

• آیا در دنیای واقعی از لحاظ اجتماعی آدمی تنها و منزوی هستید؟

• آیا هیجانات و احساساتی که از طریق شبکه‌های اجتماعی، بازی‌ها و... در اینترنت به دست آورده‌اید جایگزین تجربیات زندگی واقعی شما شده‌اند؟

• آیا برای استفاده از اینترنت، روابط زندگی واقعی یا کارتان را به مخاطره می‌اندازید؟

اگر پاسخ شما به حداقل پنج پرسش از پرسش‌های بالا، مثبت باشد بهتر است برای درمان اعتیاد خود به اینترنت به مشاور حرفه‌ای مراجعه کنید.

منبع : فرادید

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 182 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 23:13

جام جم سراجام جم سرا۱۰ بیماری بر‌تر اینترنتیمعجزه‌های سیر و عسل!رفع گردن درد با خوابیدن! +عکسدیابت؛ درد مشترک 5 میلیون ایرانیمواد غذایی مفید و مضر در یک رژیم سالم!دختر بچه ها در معرض خطرند: این 5 نکته را جدی بگیریمرژیم غذایی ناسالم برای 47 میلیون ایرانیمهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدنزندگی با قلب پیوندیاز بیمارکننده‌های قلب حذر کنیدسبک زندگی عامل اصلی سوءتغذیهبعد از بارداری وزن کم کنیدپایبندی به زندگی مشترک با این نشانه هاچگونه "جرم دندان" را بدون هزینه از بین ببریم؟مویی سالم با ویتامینها10 عادت بد لباس پوشیدن آقایانطب سنتی کدام سبک زندگی را به شما پیشنهاد می کند؟وزوزی در گوش

http://www.jamejamonline.ir Jamejam Daily Fa /Areas/Sara/Content/Theme/Default/Images/logo.png http://Jamejaonline.ir Jamejam Daily

هنگامی که پشت رایانه نشسته‌اید و بر روی صفحه کلید تایپ می‌کنید، فقط انگشتان و چشمان شما کار نمی‌کنند بلکه تمام اندام‌های بدن شما در حال فعالیت هستند. امّا متأسفانه، علیرغم این واقعیت، این کار شما ورزش محسوب نمی‌شود. http://jamejamonline.ir/sara/2362104830889734879/%DB%B1%DB%B0-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA%DB%8C Tue, 19 Apr 2016 14:53:17 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/31/635966710840668592_S.jpg همه می‌دانیم سیر و عسل داروهایی طبیعی هستند. ترکیب سیر و عسل می تواند تاثیری جادویی داشته باشد. http://jamejamonline.ir/sara/2362011954572840962/%D9%85%D8%B9%D8%AC%D8%B2%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D8%B9%D8%B3%D9%84 Tue, 19 Apr 2016 12:37:40 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/10/25/635884673937203815_S.jpg گردن درد به علت های مختلفی ممکن است به وجود بیاید و برای رفع آن هم راه های گوناگونی وجود دارد اما ساده ترین راه ها این است که کمترین زحمت را داشته باشد. http://jamejamonline.ir/sara/2361957845021255540/%D8%B1%D9%81%D8%B9-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%B9%DA%A9%D8%B3 Tue, 19 Apr 2016 11:09:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/10/03/635550492937820035_S.jpg تلخی بیماری قند، افسار بریده است. این روزها دیابت در کشور ما با سرعت هولناکی در حال گسترش است. آن‌گونه که وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده، اوضاع در سال‌های آینده از این هم که هست، بدتر می‌شود و افراد بیشتری به دیابت مبتلا می‌شوند. http://jamejamonline.ir/sara/2361815276757599510/%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D8%9B-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9-5-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C Tue, 19 Apr 2016 10:29:25 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/11/30/635914887271950409_S.jpg اسکات هاردینگ، استاد رشتۀ علوم تغذیۀ دانشگاه کینگزِ لندن معتقد است پنج مادۀ غذایی که پیشتر از آن‌ها به عنوان مواردی مضر در یک رژیم غذایی سالم یاد می‌شد، در حقیقت خواص درمانی دارند و حذف آن‌ها صحیح نیست.لبنیات و آجیل خام مضر نیست. http://jamejamonline.ir/sara/2361894206640334374/%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D9%85%D8%B6%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85 Tue, 19 Apr 2016 10:18:31 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/06/29/635783492454748537_S.jpg در جامعه ای که معتادان و بیکاران و جنایتکاران حرفه ای و آنی، در هر لحظه می توانند از کنارمان رد شوند، چرا باید خود و عزیزان مان را در معرض خطر قرار دهیم؟! http://jamejamonline.ir/sara/2361902888719194558/%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%DA%86%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%B6-%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D9%86-5-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D8%AC%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%85 Tue, 19 Apr 2016 10:17:44 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/01/16/635638208225227550_S.jpg تا اسم سوء‌تغذیه می‌آید، خیلی‌ها یاد بچه‌های تکیده آفریقایی می‌افتند که پوست شکمشان به استخوان کمرشان چسبیده است؛ کودکانی که بارها و بارها آنها را در فیلم‌های مستند دیده‌ایم و با دیدن رنج‌هایشان، آه سردی کشیده‌ایم، اما این فقط یک روی سکه است. خیلی از همان آدم‌های چاق و چله‌ای هم که در خیابان‌ها می‌بینید، به نوعی دچار سوء‌تغذیه هستند. حتی در بسیاری مواقع، مشکلات سوء‌تغذیه آنها خیلی حادتر از مشکلات سوء‌تغذیه در فقراست. http://jamejamonline.ir/sara/2361031846230104282/%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-47-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C Tue, 19 Apr 2016 09:45:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/30/635965957479789221_S.jpg عناصر شیمیایی و مواد معدنی از جمله مهم‌ترین عوامل مؤثر بر کارکرد درست ارگان‌های بدن محسوب می‌شوند که نبود یا کمبود آنها اثرات گاه ناگوار بر این اعضا می‌گذارد و در اغلب موارد به بروز بیماری‌های گوناگون یا ظهور اختلالاتی در سلامتی منجر می‌شود. http://jamejamonline.ir/sara/2360895197251108768/%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%AF%D9%86 Tue, 19 Apr 2016 07:35:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/05/05/635736031471725610_S.jpg حتی تصور این که قلب فرد دیگری که هرگز فرصت دیدنش را نخواهید داشت،‌ در سینه شما بتپد، باعث ترس، اضطراب و استرس می‌شود. چنین استرسی چند برابر می‌شود وقتی به دلیل ابتلا به نارسایی شدید قلبی در لیست انتظار پیوند قلب هستید و نگران این که مبادا وقت کافی تا زمان پیوند نداشته باشید. حتی بعد از پیوند ممکن است احساس شکنندگی ، افسردگی و نگرانی از عوارض و عواقب پیوند داشته باشید. http://jamejamonline.ir/sara/2361438203876217049/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D9%84%D8%A8-%D9%BE%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C Tue, 19 Apr 2016 06:15:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/31/635966243777067177_S.jpg از این پس در این ستون به بررسی بیماری‌ها و اختلالات شایع قلب و عروق و ارائه نکات ضروری برای داشتن قلبی سالم خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. http://jamejamonline.ir/sara/2361450294245258247/%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D9%84%D8%A8-%D8%AD%D8%B0%D8%B1-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF Tue, 19 Apr 2016 03:15:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/15/635953121445007859_S.jpg سوءتغذیه به هر گونه برهم خوردن تعادل در منابع دریافتی بدن اطلاق می‌شود. سوءتغذیه در افرادی که پرخور هستند و به کمیت غذا بیشتر از کیفیت آن توجه دارند، شایع‌تر است. سرطان، فشار خون، حملات قلبی و اختلالات مفصلی از نتایج این پرخوری و سوءتغذیه است. http://jamejamonline.ir/sara/2361035824324591511/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%A1%D8%AA%D8%BA%D8%B0%DB%8C%D9%87 Tue, 19 Apr 2016 01:45:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/05/11/635425814445516225_S.jpg تولد یک نوزاد و ورود فرد تازه‌ای به خانواده از شیرین‌ترین قسمت‌های زندگی محسوب می‌شود و والدین حاضرند برای تجربه این لحظات همه سختی‌ها را به دوش بکشند. در عده‌ای از زنان، در آغوش گرفتن نوزادشان، تحول عظیمی را در بدن آنها ایجاد می‌کند و همین امر ممکن است چاقی بعد از زایمان را در پی داشته باشد. http://jamejamonline.ir/sara/2360924121928440873/%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88%D8%B2%D9%86-%DA%A9%D9%85-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF Mon, 18 Apr 2016 16:41:05 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/30/635965883239619765_S.jpg اگر همسرتان برای برآوردن نیازهای شما تلاش می کند، می تواند نشانه این باشد که نباید رابطه تان را تمام کنید. http://jamejamonline.ir/sara/2360856932845835458/%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7 Mon, 18 Apr 2016 14:17:25 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/12/24/635619785135401268_S.jpg پلاک و جرم دندان و همچنین خونریزی لثه‌ها اتفاقی رایج است که به دلیل عدم مراقبت کافی از دهان و دندان به وجود می‌آید. درمان آن اما جز صرف هزینه‌های گزاف پزشکی در خانه نیز می‌تواند انجام شود. http://jamejamonline.ir/sara/2360794026068015468/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AC%D8%B1%D9%85-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%85%D8%9F Mon, 18 Apr 2016 13:27:16 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/30/635965791934032014_S.jpg مو یکی از تاثیر گذارترین موارد در ظاهری زیبا است مخصوصا برای خانم ها، اما برای سالم و زیبا نگه داشتنش به چه ویتامین ها و مواد معدنی در برنامه غذایی خود نیازمندیم؟ http://jamejamonline.ir/sara/2360682867372600668/%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87%D8%A7 Mon, 18 Apr 2016 12:37:13 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/02/19/635667825967150312_S.jpg همه ما در دنیای مد ممکن است اشتباهاتی را مرتکب شویم، اما برخی آقایان عاداتی دارند که از نظر خانم ها بسیار زننده و ناخوشایند است. http://jamejamonline.ir/sara/2360665098559294671/10-%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D8%A8%D8%AF-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D9%BE%D9%88%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86 Mon, 18 Apr 2016 10:20:08 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/12/10/635607981520488373_S.jpg وقتی بیمار می شوید و احساس کسالت می کنید چقدر حاضرید خرج کنید تا دوباره انرژی و سلامت از دست رفته را به بدن تان بازگردانید؟ حاضرید تا پشت کوه های قاف سفر کنید و نسخه جادویی فلان پزشک را مرهم بیماری تان کنید و به سلامت از بحران گذر کنید. حالا اگر قرار باشد با یک فرمول ساده و بی دردسر سلامتی و شادابی را برای همیشه در آغوش بکشید، چه؟! http://jamejamonline.ir/sara/2360647915404973140/%D8%B7%D8%A8-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF%D8%9F Mon, 18 Apr 2016 10:18:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/30/635965689400703401_S.jpg گویا مگسی در گوشتان سمفونی سر داده و دست بردار هم نیست! وزوز گوش گرچه فقط یک اختلال عملکردی است و یک بیماری واقعی محسوب نمی‌شود، می‌تواند به عنوان یک ناتوانی کامل به شما و روال عادی زندگی‌تان تحمیل شود. http://jamejamonline.ir/sara/2359923490778628028/%D9%88%D8%B2%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D9%88%D8%B4 Mon, 18 Apr 2016 08:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/M

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 219 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 21:08

به گزارش جام جم سرا ، گسترش روزافزون خدمات اینترنت و زمان زیادی که افراد به طور روزانه در فضای مجازی می‌گذرانند، مشکلات و بیماری‌های متعدد جسمی و روانی به همراه داشته است که در زیر به معرفی ده نمونه از شایع‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

۱۰- خستگی چشم

هنگامی که از چشمانتان زیاد استفاده می‌کنید، خسته می‌شوند. بنابراینجای تعجبی نیست که هنگامی که برای ساعت‌های طولانی به صفحة نمایشگر رایانه خیره می‌مانید، دچار سوزش و درد چشم شوید. به گفتة پزشکان مایو کلینیک، «با وجودی که خستگی چشم آزاردهنده است امّا معمولاً مشکل حادّی نیست و پس از استراحت دادن به چشم‌ها برطرف می‌گردد.»

۹- اضطراب سلامتی/ فاجعه‌سازی از درد

بعضی افراد مایلند علائم درد در بدنشان را به طور مبالغه‌آمیزی تفسیر کنند. روان‌شناسان به این تمایل، «فاجعه‌سازی از درد» می‌گویند. یعنی تمایل به در نظر گرفتن بد‌ترین احتمالات به هنگام حس درد. منظور از اضطراب سلامتی نیز این است که فرد حس کند مشکل جدّی سلامتی دارد و این اضطراب با نتایج طبیعی آزمایش‌های پزشکی و اطمینان بخشی پزشک متخصص از بین نرود. اینترنت به دلیل وجود حجم زیاد اطلاعات نادرست، تأیید نشده و غیرعلمی و این باور در مردم که هرچه در اینترنت هست قابل اطمینان می‌باشد، می‌تواند باعث تشدید اختلال روانی «خود بیمار انگاری» گردد.

۸- سردرد

سه نوع سردرد در ارتباط با اینترنت وجود دارد:

سردردهای تنشی

این نام ممکن است گمراه‌ کننده باشد. این نوع سردرد‌ها به دلیل استرس به وجود نمی‌آیند بلکه غالباً به دلیل کشیدگی عضلة گردن یا چشم درد حادث می‌شوند. به گفتة پزشکان مایوکلینیک، سردردهای تنشی از ۳۰ دقیقه تا یک هفته ممکن است باقی بمانند.

سردردهای مزمن روزانه

اغلب افراد‌گاه به‌گاه دچار سردرد می‌شوند. اما به گفتة پزشکان مایو کلینیک چنانچه تعداد روزهایی که فرد سردرد دارد بیشتر از تعداد روزهایی باشد که سردرد ندارد، احتمالاً دچار این سردرد است. ماهیت متوالی این نوع سردرد، آن را در بین بد‌ترین سردردهای ناتوان‌ساز قرار می‌هد.

سردردهای استرسی

پیدایش سردرد به استرس خیلی زیادی نیاز ندارد. استرس ناشی از به انتظار دریافت اطلاعات ماندن از اینترنت، کندی بار شدن صفحات، خرابی رایانه و امثال آن‌ها می‌تواند باعث این نوع سردرد شود.

۷- درد پشت

نشستن نادرست پشت رایانه، به ویژه اگر با چاقی، کمبود ورزش و تحرّک، و سیگار کشیدن همراه باشد به درد پشت می‌انجامد. منشأ این درد معمولاً عضلات، اعصاب، استخوان‌ها و مفاصل در ستون فقرات است. نشستن نادرست و برای ساعت‌های طولانی پشت رایانه، این درد را تشدید می‌کند.

۶- ترومبوز وریدی

به لختگی درون رگ، ترومبوز گفته می‌شود. منظور از ترومبوز وریدی، تشکیل لختة خون در رگ‌های وریدی است که غالباً در پا‌ها پدید می‌آید و علّت اصلی آن، بی‌تحرّکی و کم شدن آب بدن است. نشستن برای ساعت‌های طولانی پشت رایانه می‌تواند باعث ترومبوز وریدی گردد. به تازگی در هواپیماهای مسافربری نیز اطلاعات هشدار دهنده‌ای دربارة ترومبوز وریدی به مسافران داده می‌شود و به آن‌ها توصیه می‌گردد تا برای ساعت‌های طولانی بی‌حرکت بر روی صندلی باقی نمانند.

۵- نشانگان مونچهاوزن

نخست اجازه دهید به تعریف نشانگان یا سندروم مونچها‌وزن بپردازیم، چرا که ممکن است بسیاری از خوانندگان با این اختلال روانی آشنا نباشند، و بعد به سراغ اینترنت می‌رویم:

«خصوصیت مهم این سندروم، میل شدید به بستری شدن است و به عقیدة بعضی از روان‌شناسان، اصطلاح اعتیاد بیمارستان برای این سندروم مناسب‌تر است. خصوصیت مهم دیگر این بیماران این است که به محض آشکار شدن ساختگی بودن علائمشان، درخواست ترخیص کرده و از مراجعة مجدّد به آن محل خودداری می‌کنند. مواردی دیده شده که بیمار برای ایجاد علائم دست به ابتکارهای عجیبی زده است.»

در اینترنت تعداد بیشماری اتاق گپ‌زنی، گروه‌های پشتیبان و وبگاه شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که افراد می‌توانند مشکلاتشان را با دیگران در میان بگذارند، درخواست راهنمایی کنند و حس همدردی دیگران را جلب کنند.

شاید تعجب کنید از اینکه خیلی از افراد صرفاً برای جلب توجه به بیان بیماری‌ها یا مصیبت‌های دروغین و ساختگی می‌پردازند. آن‌‌ها وانمود می‌کنند که قربانی تجاوز، حمله، ضرب و شتم یا بیماری‌های جدّی و سخت‌درمانی هستند تا توجه دیگران را به خود جلب کنند. به این اختلال روانی، نشانگان یا سندروم مونچهاوزن گفته می‌شود.

بر اساس پژوهشی که صورت گرفته است، اینترنت می‌تواند افراد را ترغیب کند که به منظور جلب توجه وانمود کنند که مبتلا به بیماری هستند. به گفتة دکتر فلدمن از دانشگاه آلاباما افرادی که دارای این نشانگان هستند در صورتی که به یک مرکز روان‌پزشکی مراجعه کنند مورد درمان قرار خواهند گرفت امّا اغلب آن‌ها چنین تمایلی ندارند و ترجیح می‌دهند که یک بیماری جسمی حاد داشته باشند تا یک اختلال روانی.

۴- افسردگی فیس‌بوکی

بر اساس گزارشی که در روزنامة دیلی‌میل چاپ شده است، فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی، دختران نوجوان را در معرض ابتلاء به اضطراب و افسردگی قرار می‌دهند. این‌گونه وبگاه‌ها علاوه بر امکان نامه‌نگاری و پیام‌رسانی، این امکان را برای نوجوانان به وجود می‌آورند که دربارة یک چیز، بار‌ها و بار‌ها و بار‌ها صحبت کنند. بر اساس این مقاله، بحث مکرّر در میان دختران نوجوان، به ویژه دربارة ناکامی‌های عشقی، حال آن‌ها را بد‌تر می‌کند و هیجانات منفی در آن‌ها به وجود می‌آورد.

این گزارش، نتیجة پژوهشی است که از سوی دانشگاه استونی بروک نیویورک بر روی ۸۳ دختر نوجوان صورت گرفته است. توصیة یکی از پزشکان به نوجوانانی که به طور مداوم دربارة یک مشکل صحبت می‌کنند این است که «موضوع بحث را عوض کنند.»

۳- خشم اینترنتی

با وجودی که ممکن است خشم اینترنتی به خودی خود برای سلامتی افراد مضر نباشد اما می‌تواند به آزار اینترنتی و حتی شاید به خشونت بینجامد. بنابراین کسانی که توانایی فروخوردن خشمشان را ندارند باید مواظب باشند.

یکی از منابع خشم اینترنتی «افزونگی اطلاعات» است. حجم عظیم اطلاعات موجود بر روی وب و کند بودن سرعت دستیابی به آن‌ها باعث بروز مقدار زیادی استرس در کاربران اینترنت می‌گردد. بر اساس مطالعه‌ای که از سوی شرکت نمایه‌گذاری بریتیش وب صورت گرفته، ۶۸ درصد از ۲۰۰ نفر افراد مورد مطالعه گفته‌اند که برای آن‌ها در انتظار دریافت اطلاعات ماندن از وب، استرس‌زا‌تر از گذراندن یک آخر هفته با پدر و مادر همسرشان است و ۳۸ درصد گفته‌اند که استرس‌زا‌تر از ماندن در ترافیک خیابان است.

یکی از محل‌های بروز خشم اینترنتی در بخش اظهار نظرهای وب‌نوشت‌ها، ویدیوهای یوتیوب یا نظرگاه وبگاه‌هاست. اگر به بخش اظهار نظر‌ها نگاهی بیندازید، خیلی طول نمی‌کشد تا به کلمات زشت و ناپسند بر بخورید. شاید ماهیت گمنام اینترنت، افراد را ترغیب می‌کند که هرچه در فکر دارند را بیان کنند. اما نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که این مسأله واگیردار است- اظهار نظر خشمگینانة شما دیگران را خشمگین می‌کند و این چرخه همین‌طور ادامه می‌یابد.

۲-اختلالات بالای دست شامل:

نشانگان (سندروم) کشیدگی گردن، نشانگان (سندروم) مجرای مچ دستی، نشانگان (سندروم) مجرای ساعدی، التهاب تاندون دست و مچ، التهاب تاندون و غلاف آن، التهاب کیسة زلالی، کشیدگی مکرّر عضلانی و نشانگان (سندروم) مجرای خروجی قفسة صدری است.

تمام این بیماری‌ها می‌تواند مربوط به استفاده از اینترنت باشد. این بیماری‌ها غالباً بر اثر استفادة بیش از حدّ از یکی از اندام‌های بالای دست (مثل بازو‌ها) و استفادة بیش از حدّ از یک ابزار مثل صفحه کلید رایانه یا موش بروز می‌کنند و به دلیل آسیب‌دیدگی بافت‌ها با درد همراهند.

در مورد بیماری نشانگان مجرای خروجی قفسة صدری گفتنی است که دو گروه از افراد بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند. یکی کسانی که در تصادف‌های رانندگی دچار آسیب‌های گردنی می‌شوند و دیگر کسانی که از رایانه در وضیعت‌های نشستن نادرست و غیر ارگونومیک، در دوره‌های زمانی طولانی استفاده می‌کنند.

۱- اعتیاد به اینترنت

این بیماری به این علت در این فهرست شمارة یک شده است که واقعاً بسیار جدّی است و در بعضی موارد کشنده بوده است. ماهیت اعتیاد بسیار فراگیر است. هنگامی که صحبت از اینترنت باشد، این اعتیاد می‌تواند به چیزهای زیادی پیدا شود. از تایپ کردن گرفته تا بازدید از اتاق‌های گپ‌زنی، خرید برخط یا بازی‌های چند نفره.

اعتیاد به اینترنت آنقدر جدّی و واقعی است که مراکز بازپروری برای آن به وجود آمده است. به طور مثال، بر اساس مقاله‌ای که در نیویورک تایمز منتشر گردیده، مراکز بازپروری معتادان اینترنت در کرة جنوبی با استفاده از مدّرسان نظامی به معتادان تمرین‌های بدنی نسبتاً شدید شبیه تمرین‌های نظامی می‌دهند، نشست‌های گروهی با مشاور برگزار می‌کنند و کارگاه‌های روان درمانی برای معتادان ترتیب می‌دهند. مسئله اعتیاد به اینترنت در کرة جنوبی در سال‌های اخیر به صورت یک مسئلة ملّی در آمده و میزان مرگ و میر ناشی از خستگی و از پا افتادگی پس از انجام بازی‌های برخط روز به روز در حال افزایش است.

برای اینکه متوجه شوید معتاد به اینترنت هستید یا نه، به پرسش‌های زیر جواب دهید.

• آیا از محدود کردن استفادة خود از اینترنت ناتوانید؟

• آیا کار کردن با اینترنت بیشتر وقت آزاد شما را به خود اختصاص می‌دهد؟

• وقتی دارید با اینترنت کار می‌کنید، زمان را گم می‌کنید (متوجه گذشت زمان نمی‌شوید)؟

• آیا امکاناتی برای خود فراهم می‌کنید که بیشتر به اینترنت متصل باشید؟

(مثلاً میز رایانه‌تان را با خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های فراوان پر می‌کنید؟ نوشابه‌های انرژی‌زا می‌آشامید؟)

• آیا به طور دائم رایانه‌ها و نرم‌افزار‌هایتان را ارتقاء می‌بخشید؟

• آیا چنانچه به هر دلیلی از اتصال به اینترنت بازداشته شوید دچار خشم، افسردگی، ناامیدی، زودرنجی، بی‌قراری یا کج‌خلقی می‌گردید؟

• آیا از رایانه‌تان برای فرار از واقعیت‌های زندگی استفاده می‌کنید؟

• آیا به دیگران در مورد میزان استفاده‌تان از رایانه دروغ می‌گویید؟

• آیا در دنیای واقعی از لحاظ اجتماعی آدمی تنها و منزوی هستید؟

• آیا هیجانات و احساساتی که از طریق شبکه‌های اجتماعی، بازی‌ها و... در اینترنت به دست آورده‌اید جایگزین تجربیات زندگی واقعی شما شده‌اند؟

• آیا برای استفاده از اینترنت، روابط زندگی واقعی یا کارتان را به مخاطره می‌اندازید؟

اگر پاسخ شما به حداقل پنج پرسش از پرسش‌های بالا، مثبت باشد بهتر است برای درمان اعتیاد خود به اینترنت به مشاور حرفه‌ای مراجعه کنید.

منبع : فرادید

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 167 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 20:04

دیروز هم رئیس ستاد برگزاری هفته سلامت از آمار 37.11 درصدی ابتلا به دیابت در کشور خبر و نسبت به بروز اپیدمی این بیماری و دو برابر شدن جمعیت مبتلایان به آن در 10 تا 15 سال آینده در کشورمان هشدار داد.

به گزارش جام‌جم ، روز گذشته دکتر عباس زارع‌نژاد در نشست خبری هفته سلامت تاکید کرد که حدود پنج میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند، اما تقریبا نیمی از آنها از بیماری خود بی خبرند.

البته در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته هم دیابت به عنوان یک معضل جدی در این جوامع مطرح است و حتی شعار امسال سازمان بهداشت جهانی نیز «غلبه بر دیابت» اعلام شده، ولی نکته قابل تامل اینجاست که این بیماری در ایران با سرعت بسیار بیشتری نسبت به این کشورها در حال افزایش است.

آن‌طور که مشاور وزیر بهداشت تصریح کرده، این احتمال قوی وجود دارد که تا یک دهه آینده ده میلیون ایرانی به بیماری دیابت مبتلا شوند؛ بیماری که گفته می‌شود هم اکنون سالانه بین 70 تا 80 میلیارد دلار، معادل 234 هزار میلیارد تومان، صرف هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم درمان این بیماری می‌شود.

با این حال در شرایطی که از فردا به مدت هفت روز، هفته سلامت در ایران نامگذاری شده و قرار است طی آن نسبت به خطرات دیابت و آمار رو به افزایش این بیماری هشدار داده شود، بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت در ایران عقیده دارند که با توجه به سبک زندگی ایرانی ها، بعید است در سال‌های آینده، شیب ابتلا به دیابت در ایران نزولی شود.

دیابت؛ عامل 2 درصد مرگ و میرها

«2 درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از دیابت است.» این تازه‌ترین آماری است که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت مطرح می‌کند. بدتر از همه این که به گفته احمد کوشا، در فاصله بین سال‌های 85 تا 90 شیوع دیابت 35.1 درصد افزایش داشته است. البته احتمال دارد که بسیاری از مبتلایان به دیابت، حتی از جنس بیماری خود هم بی‌اطلاع باشند اما خوشبختانه وزارت بهداشت اعلام کرده که در فاصله سال‌های 84 تا 90 میزان شیوع بیماری دیابت تشخیص داده نشده از 45 درصد به 24.7 رسیده است. با این حال هنوز کم نیستند بیمارانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، اما به‌دلیل این که بیماری به مرحله حاد نرسیده است، از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

پیشگیری؛ قاتل شماره یک دیابت

بیماری دیابت یا همان افزایش قند خون، یک بیماری غیرواگیر به حساب می‌آید که در اغلب موارد قابل پیشگیری است. دکتر علیرضا اسپید، نایب رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی کشور در گفتگو با جام‌جم درباره مسیر درست پیشگیری از این بیماری معتقد است که در بحث سلامت جامعه، نباید موضعی برخورد کنیم، بلکه باید به مسائل نظام سلامت به شکل ریشه‌ای و پایه‌ای برخورد کنیم: «نباید منتظر بمانیم تا مثلا آمار بیماری دیابت در جامعه بیداد کند سپس به فکر مهار آن بیفتیم. باید با برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی در مسیری حرکت کنیم که پیشگیری از انواع بیماری‌های غیرواگیر در دستور کار قرار گیرد.»

به باور این مقام مسئول، درمان باید آخرین مرحله از فرآیند مقابله با بیماری دیابت باشد: «تغییر سبک زندگی و نوع تغذیه، و کاهش اضطراب در جامعه باید در اولویت مقابله با بیماری دیابت قرار بگیرد.»

شناسایی همه مبتلایان به دیابت، آگاهی بخشی به مردم، تحرک و ورزش هم شیوه‌های مهم دیگر مقابله با دیابت است که اسپید به آن اشاره می‌کند. او تاکید دارد تا وقتی که افراد در آخرین مرحله دیابت و با دیدن عوارض گوناگون این بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند و پیشگیری را جدی نمی‌گیرند، موج ابتلا به این بیماری فروکش نخواهد کرد.

کنترل سرطان خاموش با کلینیک‌های دیابت

ارائه آموزش‌های گروهی به خانواده‌ها و بیماران، راه حلی مطمئن است که به گفته دکتر فرزاد فرقان، می‌تواند سونامی دیابت در ایران را مهار کند. او از دیابت به عنوان سرطان خاموش یاد می‌کند که با آموزش و فرهنگ سازی، تا حد زیادی قابل مهار است.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور در گفتگو با جام‌جم، یادآوری می‌کند که توسعه کلینیک‌های دیابت در کشور می‌تواند تا حد زیادی موجب فروکش کردن موج ابتلا به این بیماری شود.

در این کلینیک‌ها قرار است از ظرفیت پزشکان عمومی استفاده شود. آموزش بیمار، درمان او در سطح اول و ارجاع بیمار به سطوح تخصصی و فوق تخصصی، از وظایف این کلینیک هاست که فرقان به آن اشاره دارد.

از نگاه او، در صورت تاسیس این کلینیک‌ها که مراحل رایزنی آن با وزارت بهداشت در حال انجام است، جلوی عوارض سنگین بیماری دیابت در ایران گرفته می‌شود و از توان بالای پزشکان عمومی نیز استفاده خواهد شد، زیرا به باور او، همیشه هم نیاز نیست بیمار مبتلا به دیابت به فوق‌تخصص غدد مراجعه کند، بلکه خیلی اوقات بیمار در همان سطح اول درمان هم می‌تواند با کمک و مشاوره‌های پزشکان عمومی از چنگال این بیماری رها شود.

دیابت، سلامت زنان را نشانه رفته است

بیماری دیابت در افراد چاق و کم‌تحرک، شیوع بیشتری دارد. دکتر علیرضا استقامتی، فوق تخصص غدد و متابولیسم نیز در گفت‌وگو با جام‌جم به همین مساله اشاره دارد و می‌گوید: چاقی و کم تحرکی در ایرانی‌ها افزایش یافته است و با توجه به این که سبک زندگی ایرانی ها، به سمت کم تحرکی و تغذیه نامناسب پیش می‌رود، پیش‌بینی می‌کنیم در سال‌های آینده، اوضاع بدتر شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، یادآوری می‌کند که زنان ایرانی بیشتر از مردان در معرض ابتلا به دیابت هستند، در حالی که آمارهای جهانی حاکی است که زنان و مردان، تقریبا به یک نسبت به دیابت مبتلا می‌شوند. همچنین به گفته استقامتی، در دهه هفتم و هشتم زندگی ایرانی‌ها، شاهد هستیم که از هر چهار نفر حدود یک نفر به دیابت مبتلاست.

از سوی دیگر، نباید فراموش کرد که احتمال ابتلا به دیابت با افزایش سن نیز بیشتر می‌شود. بنابراین با توجه به پیرتر شدن جمعیت، می‌توان پیش بینی افزایش آمار دیابت در ایران را بسیار نزدیک به واقعیت دانست.

تاملی بر آمار‌های جهانی

422 میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند و گفته می‌شود در دهه‌های آینده حدود 800 میلیون نفر در دنیا به این بیماری گرفتار می‌شوند. آمار ابتلا به دیابت در کشورهای منطقه هم بین 15 تا 17 درصد اعلام شده و 15 درصد بودجه سالانه این کشورها هم برای درمان این بیماری، صرف می‌شود. در کشور ما نیز بالاترین آمار ابتلا به دیابت در استان یزد گزارش شده است، به نحوی که 17 درصد مردم این استان به دیابت مبتلا هستند.

امین جلالوند - جامعه

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 193 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 16:33

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سرای زندگی این بالش یکی از راه های مقابله با گردن درد است که تاثیری شگرف بر تسکین آن دارد.

برای خواندن اخبار پزشکی و سلامت در کانال سرای زندگی عضو شوید.

https://telegram.me/SarayeZendegi

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 164 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 16:33

به گزارش جام جم سرا ، سیر یک داروی طبیعی است و با استفاده از آن، می‌توان بیماری‌های متعددی را درمان کرد. سیر را می‌توانیم به صورت پخته یا خام بخوریم و با کمک آن، قدرت دستگاه ایمنی بدن و تن‌درستی‌مان را بیش‌تر کنیم. بیش‌ترِ خواص و فوایدِ سیر برای سلامتی به دلیل ترکیبی است به نام آلیسین. آلیسین از طریق دستگاه گوارش وارد خون می‌شود و تمام بدن را طی می‌کند، و از آن پس تاثیرات قوی و مفیدش را در بدن اعمال می‌کند.

فـــواید سیر:

ضد سرطان

افزایش‌دهنده‌ی میل جنسی

تنظیم‌کننده‌ی کلسترول

کاهش علائم آسم

از بین برنده‌ی جوش و آکنه

ضد سرماخوردگی

ضد اسهال

درمان عفونت‌های بدن

تنظیم‌کننده‌ی فشار خون

متوقف‌کننده‌ی علائم تصلب شرایین

هم‌چنین از سیر برای کاهش علائم آرتروز، دیابت و بزرگ شدن پروستات استفاده می‌کنند. می‌توانیم از سیر برای درمان مشکلات سلامتِ روزانه‌مان و بالا بردن متابولیسم (دگرگشت) و انرژی استفاده کنیم.

از دیگر ویژگی‌های سیر می‌توان به بالا بردن قدرت بدن در مقابل بیماری‌ها و از بین بردن سموم اشاره کرد. اگر سیر را با پیاز و زنجبیل مخلوط کنیم، به داروی قدرتمندی دست می‌یابیم که می‌توانیم آن را به جای شیمی‌درمانی استفاده کنیم.

بهتر است سیر را به صورت خام مصرف کنیم؛ این بهترین روشِ بهره‌مندی از خواص متعدد آن است. توصیه‌ می‌شود حبه‌های سیر را تکه تکه کنید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند، و سپس آن را با شکمِ خالی بخورید.

سیرِ خام و عسل

بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند سیر را با عسل مخلوط کنید و هر روز صبح بخورید. تمامِ کاری که باید انجام دهیم این است که ۲ یا ۳ حبه سیر را خرد و با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنیم. این ترکیب به ما انرژی و سلامتیِ بیش‌تر می‌دهد.

داروی تقویتی و ضد آنفولانزای سیر

این داروی تقویتی برای درمان گلودرد، سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است.

مواد اولیه‌ی مورد نیاز:

۵ حبه سیر

نصفِ پیاز زرد

۲ عدد فلفل قرمز تند

۱ لیوان آب‌لیمو

۱ قاشق غذاخوری زنجبیل خردشده

۲ قاشق غذاخوری سرکه‌ سیب

دستور تهیه:

پیاز، سیر، زنجبیل و فلفل قرمز را با هم مخلوط کنید و سپس آب‌لیمو و سرکه‌ی سیب را نیز به آن اضافه کنید. بگذارید این مخلوط ۲۴ ساعت بماند، و پس از آن، هر روز صبح پیش از صبحانه مقداری از آن را بنوشید.

منبع : فرادید

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 173 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 16:33

جام جم سراجام جم سرارفع گردن درد با خوابیدن! +عکسدیابت؛ درد مشترک 5 میلیون ایرانیمواد غذایی مفید و مضر در یک رژیم سالم!دختر بچه ها در معرض خطرند: این 5 نکته را جدی بگیریمرژیم غذایی ناسالم برای 47 میلیون ایرانیمهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدنزندگی با قلب پیوندیاز بیمارکننده‌های قلب حذر کنیدسبک زندگی عامل اصلی سوءتغذیهبعد از بارداری وزن کم کنیدپایبندی به زندگی مشترک با این نشانه هاچگونه "جرم دندان" را بدون هزینه از بین ببریم؟مویی سالم با ویتامینها10 عادت بد لباس پوشیدن آقایانطب سنتی کدام سبک زندگی را به شما پیشنهاد می کند؟وزوزی در گوشکدام کودکان در معرض بلوغ زودرس اند؟با این ماده مورچه‌ها را از خانه‌تان فراری دهید10 مرگ آور برای مغزراز جالب مردان در انتخاب همسر فاش شد !آبمیوه ای مفید به جای قرص خواب12 گام سریع برای

http://www.jamejamonline.ir Jamejam Daily Fa /Areas/Sara/Content/Theme/Default/Images/logo.png http://Jamejaonline.ir Jamejam Daily

گردن درد به علت های مختلفی ممکن است به وجود بیاید و برای رفع آن هم راه های گوناگونی وجود دارد اما ساده ترین راه ها این است که کمترین زحمت را داشته باشد. http://jamejamonline.ir/sara/2361957845021255540/%D8%B1%D9%81%D8%B9-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%B9%DA%A9%D8%B3 Tue, 19 Apr 2016 11:09:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/10/03/635550492937820035_S.jpg تلخی بیماری قند، افسار بریده است. این روزها دیابت در کشور ما با سرعت هولناکی در حال گسترش است. آن‌گونه که وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده، اوضاع در سال‌های آینده از این هم که هست، بدتر می‌شود و افراد بیشتری به دیابت مبتلا می‌شوند. http://jamejamonline.ir/sara/2361815276757599510/%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D8%9B-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9-5-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C Tue, 19 Apr 2016 10:29:25 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/11/30/635914887271950409_S.jpg اسکات هاردینگ، استاد رشتۀ علوم تغذیۀ دانشگاه کینگزِ لندن معتقد است پنج مادۀ غذایی که پیشتر از آن‌ها به عنوان مواردی مضر در یک رژیم غذایی سالم یاد می‌شد، در حقیقت خواص درمانی دارند و حذف آن‌ها صحیح نیست.لبنیات و آجیل خام مضر نیست. http://jamejamonline.ir/sara/2361894206640334374/%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D9%85%D8%B6%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85 Tue, 19 Apr 2016 10:18:31 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/06/29/635783492454748537_S.jpg در جامعه ای که معتادان و بیکاران و جنایتکاران حرفه ای و آنی، در هر لحظه می توانند از کنارمان رد شوند، چرا باید خود و عزیزان مان را در معرض خطر قرار دهیم؟! http://jamejamonline.ir/sara/2361902888719194558/%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%DA%86%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%B6-%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D9%86-5-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D8%AC%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%85 Tue, 19 Apr 2016 10:17:44 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/01/16/635638208225227550_S.jpg تا اسم سوء‌تغذیه می‌آید، خیلی‌ها یاد بچه‌های تکیده آفریقایی می‌افتند که پوست شکمشان به استخوان کمرشان چسبیده است؛ کودکانی که بارها و بارها آنها را در فیلم‌های مستند دیده‌ایم و با دیدن رنج‌هایشان، آه سردی کشیده‌ایم، اما این فقط یک روی سکه است. خیلی از همان آدم‌های چاق و چله‌ای هم که در خیابان‌ها می‌بینید، به نوعی دچار سوء‌تغذیه هستند. حتی در بسیاری مواقع، مشکلات سوء‌تغذیه آنها خیلی حادتر از مشکلات سوء‌تغذیه در فقراست. http://jamejamonline.ir/sara/2361031846230104282/%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-47-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C Tue, 19 Apr 2016 09:45:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/30/635965957479789221_S.jpg عناصر شیمیایی و مواد معدنی از جمله مهم‌ترین عوامل مؤثر بر کارکرد درست ارگان‌های بدن محسوب می‌شوند که نبود یا کمبود آنها اثرات گاه ناگوار بر این اعضا می‌گذارد و در اغلب موارد به بروز بیماری‌های گوناگون یا ظهور اختلالاتی در سلامتی منجر می‌شود. http://jamejamonline.ir/sara/2360895197251108768/%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%AF%D9%86 Tue, 19 Apr 2016 07:35:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/05/05/635736031471725610_S.jpg حتی تصور این که قلب فرد دیگری که هرگز فرصت دیدنش را نخواهید داشت،‌ در سینه شما بتپد، باعث ترس، اضطراب و استرس می‌شود. چنین استرسی چند برابر می‌شود وقتی به دلیل ابتلا به نارسایی شدید قلبی در لیست انتظار پیوند قلب هستید و نگران این که مبادا وقت کافی تا زمان پیوند نداشته باشید. حتی بعد از پیوند ممکن است احساس شکنندگی ، افسردگی و نگرانی از عوارض و عواقب پیوند داشته باشید. http://jamejamonline.ir/sara/2361438203876217049/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D9%84%D8%A8-%D9%BE%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C Tue, 19 Apr 2016 06:15:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/31/635966243777067177_S.jpg از این پس در این ستون به بررسی بیماری‌ها و اختلالات شایع قلب و عروق و ارائه نکات ضروری برای داشتن قلبی سالم خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. http://jamejamonline.ir/sara/2361450294245258247/%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D9%84%D8%A8-%D8%AD%D8%B0%D8%B1-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF Tue, 19 Apr 2016 03:15:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/15/635953121445007859_S.jpg سوءتغذیه به هر گونه برهم خوردن تعادل در منابع دریافتی بدن اطلاق می‌شود. سوءتغذیه در افرادی که پرخور هستند و به کمیت غذا بیشتر از کیفیت آن توجه دارند، شایع‌تر است. سرطان، فشار خون، حملات قلبی و اختلالات مفصلی از نتایج این پرخوری و سوءتغذیه است. http://jamejamonline.ir/sara/2361035824324591511/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%A1%D8%AA%D8%BA%D8%B0%DB%8C%D9%87 Tue, 19 Apr 2016 01:45:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/05/11/635425814445516225_S.jpg تولد یک نوزاد و ورود فرد تازه‌ای به خانواده از شیرین‌ترین قسمت‌های زندگی محسوب می‌شود و والدین حاضرند برای تجربه این لحظات همه سختی‌ها را به دوش بکشند. در عده‌ای از زنان، در آغوش گرفتن نوزادشان، تحول عظیمی را در بدن آنها ایجاد می‌کند و همین امر ممکن است چاقی بعد از زایمان را در پی داشته باشد. http://jamejamonline.ir/sara/2360924121928440873/%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88%D8%B2%D9%86-%DA%A9%D9%85-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF Mon, 18 Apr 2016 16:41:05 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/30/635965883239619765_S.jpg اگر همسرتان برای برآوردن نیازهای شما تلاش می کند، می تواند نشانه این باشد که نباید رابطه تان را تمام کنید. http://jamejamonline.ir/sara/2360856932845835458/%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7 Mon, 18 Apr 2016 14:17:25 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/12/24/635619785135401268_S.jpg پلاک و جرم دندان و همچنین خونریزی لثه‌ها اتفاقی رایج است که به دلیل عدم مراقبت کافی از دهان و دندان به وجود می‌آید. درمان آن اما جز صرف هزینه‌های گزاف پزشکی در خانه نیز می‌تواند انجام شود. http://jamejamonline.ir/sara/2360794026068015468/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AC%D8%B1%D9%85-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%85%D8%9F Mon, 18 Apr 2016 13:27:16 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/30/635965791934032014_S.jpg مو یکی از تاثیر گذارترین موارد در ظاهری زیبا است مخصوصا برای خانم ها، اما برای سالم و زیبا نگه داشتنش به چه ویتامین ها و مواد معدنی در برنامه غذایی خود نیازمندیم؟ http://jamejamonline.ir/sara/2360682867372600668/%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87%D8%A7 Mon, 18 Apr 2016 12:37:13 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/02/19/635667825967150312_S.jpg همه ما در دنیای مد ممکن است اشتباهاتی را مرتکب شویم، اما برخی آقایان عاداتی دارند که از نظر خانم ها بسیار زننده و ناخوشایند است. http://jamejamonline.ir/sara/2360665098559294671/10-%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D8%A8%D8%AF-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D9%BE%D9%88%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86 Mon, 18 Apr 2016 10:20:08 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/12/10/635607981520488373_S.jpg وقتی بیمار می شوید و احساس کسالت می کنید چقدر حاضرید خرج کنید تا دوباره انرژی و سلامت از دست رفته را به بدن تان بازگردانید؟ حاضرید تا پشت کوه های قاف سفر کنید و نسخه جادویی فلان پزشک را مرهم بیماری تان کنید و به سلامت از بحران گذر کنید. حالا اگر قرار باشد با یک فرمول ساده و بی دردسر سلامتی و شادابی را برای همیشه در آغوش بکشید، چه؟! http://jamejamonline.ir/sara/2360647915404973140/%D8%B7%D8%A8-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF%D8%9F Mon, 18 Apr 2016 10:18:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/30/635965689400703401_S.jpg گویا مگسی در گوشتان سمفونی سر داده و دست بردار هم نیست! وزوز گوش گرچه فقط یک اختلال عملکردی است و یک بیماری واقعی محسوب نمی‌شود، می‌تواند به عنوان یک ناتوانی کامل به شما و روال عادی زندگی‌تان تحمیل شود. http://jamejamonline.ir/sara/2359923490778628028/%D9%88%D8%B2%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D9%88%D8%B4 Mon, 18 Apr 2016 08:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/29/635965182081274056_S.jpg متاسفانه بلوغ زودرس باعث می شود کودکان خیلی زود در معرض استرس های دوران نوجوانی قرار بگیرند. http://jamejamonline.ir/sara/2359662393823054430/%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%B6-%D8%A8%D9%84%D9%88%D8%BA-%D8%B2%D9%88%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%9F Mon, 18 Apr 2016 07:15:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/03/06/635683410759761481_S.jpg می‌توان به کمک یک ترکیب خانگی و بی‌ضرر فضای داخل خانه را از مورچه‌ها خالی کرد و از حمله آن‌ها به مواد غذایی جلوگیری کرد. http://jamejamonline.ir/sara/2359573170410487794/%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B1%DA%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D9%87%DB%8C%D8%AF Sun, 17 Apr 2016 22:10:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/11/18/635589055719417077_S.jpg می‌دانستید مغز شما در اثر مصرف خوراکی‌های نادرست تحلیل می رود و می میرد؟ آیا با مشکل عدم تمرکز یا "مه‌مغزی”، که احساس کمبود حافظه و از دست رفتن سطح هوش و توانایی ذهنی است، مواجه هستید؟ این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که شما مواد خوراکی را مصرف می‌کنید که به نابودی سطح هوش شما منجر می‌شوند. از این غذاهای مضر برای مغزتان دوری کنید و دوباره احساس باهوش‌بودن داشته باشید. http://jamejamonline.ir/sara/2359483484624051450/10-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%A2%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%BA%D8%B2 Sun, 17 Apr 2016 13:30:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/10/06/635868376810202325_S.jpg بر اساس تحقیقات جدید مهمترین عامل انتخاب همسر علاوه بر ظاهر فیزیکی، هوش زنان می باشد. http://jamejamonline.ir/sara/2359505993145524230/%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1-%D9%81%D8%A7%D8%B4-%D8%B4%D8%AF Sun, 17 Apr 2016 13:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/01/20/635641681587189779_S.jpg اکثر ما بی خوابی را تجربه کرده ایم که البته در دنیای پر از استرس امروزی مشکلی است طبیعی , برای این مشکل توصیه ای داریم که در ادامه می خوانید. http://jamejamonline.ir/sara/2359495216656419524/%D8%A2%D8%A8%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%B5-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8 Sun, 17 Apr 2016 12:51:53 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/05/19/635748179568005187_S.jpg

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 199 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 15:01

همه این احساس‌ها برای کسی که عمل جراحی بزرگی چون پیوند قلب را پیش رو دارد یا انجام داده، ‌طبیعی است. بی‌شک،‌ مروری بر طی روند قبل و پس از پیوند قلب،‌ در سالروز اولین پیوند قلب دنیا خالی از لطف نیست. جالب است بدانید سالانه حدود 80 تا 90 عمل پیوند قلب در کشور انجام می‌شود.

عمل پیوند قلب،‌ به برداشتن قلب نارسای یک بیمار و جایگزین کردن آن با قلب یک بیمار مرگ مغزی گفته می‌شود. بیشترین کاربرد پیوند قلب برای بیمارانی است که نارسایی قلبی شدید دارند که غیرقابل درمان است. منظور از نارسایی قلبی، شرایطی است که قلب آسیب‌پذیر وضعیف است و نمی‌تواند خون کافی را که بدن به آن نیاز دارد، پمپ کند.

دکتر بابک شریف کاشانی، متخصص و دانشیار قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به جام‌جم می‌گوید: در دنیای امروزی،‌ به علت نحوه زندگی، نوع تغذیه و انواع استرس، بیماری‌های قلبی عروقی افزایش یافته است. این بیماری‌ها شامل تنگی عروق کرونر قلب و سکته‌های قلبی ناشی از آن، فشار خون، نارسایی قلبی و مشکلات دریچه‌های قلب هستند. در شرایطی که این بیماری‌های قلبی به نارسایی قلبی منجر شود و به درمان‌های متداول پاسخ ندهد،‌ گزینه آخر درمان، پیوند قلب خواهد بود.

وی می‌افزاید: برای یک عمل پیوند موفق،‌ نیاز به همکاری گروه‌های مختلف پزشکی، خدمات وسیع حمایتی و مهم‌تر از همه بیمار و نزدیکان آن است.

وقتی در لیست پیوند قرار می‌گیرید

بیماران مبتلا به نارسایی قلب پیشرفته باید تحت نظر یک کلینیک اختصاصی نارسایی قلب بوده، با پیگیری مرتب و منظم از وضعیت بیماری خود آگاه باشند. دکتر شریف کاشانی با اشاره به این مطلب می‌گوید: در این کلینیک‌ها شرایط بیمار ارزیابی می‌شود و اگر همه تست‌ها و آزمایش‌ها نشانگر وخامت بیماری باشند،‌ بیمار در گروه پیوند قرار می‌گیرد. پیوند قلب فقط در مراکز پیوند مورد تائید وزارت بهداشت انجام می‌شود و بیماران برای پیوند باید در این مراکز ثبت‌نام کنند تا در صورت وجود قلب مناسب برای پیوند دعوت شوند.

زمانی که فرد مرگ مغزی برای اهدا معرفی می‌شود، گروه‌های تخصصی، اعضای مختلف ازجمله قلب را از نظر مناسب بودن برای اهدا بررسی می‌کنند. اگر قلب مناسب تشخیص داده شود، با توجه به لیست انتظار وزارت بهداشت، فرد گیرنده مناسب شناسایی و از طریق گروه پیوند برای عمل جراحی دعوت می‌شود.

چه کسانی قلب پیوندی می‌خواهند

بیشتر بیماران که به مرکز پیوند مراجعه می‌کنند، نارسایی قلبی شدید و لاعلاج دارند. نارسایی قلبی ممکن است بر اثر بیماری‌هایی چون بیماری عروق کرونری، بیماری‌های مادرزادی قلب، عفونت ویروسی قلب، بیماری‌های دریچه‌ای و ماهیچه‌های قلب ایجاد شود. گفتنی است، ‌مصرف مشروبات الکلی، بارداری و مصرف نکردن دقیق و بموقع داروها می‌تواند باعث آسیب دریچه‌ای و ماهیچه‌های قلب شود.

از سوی دیگر، افرادی که مبتلا به کم‌خونی یا فشار خون شدید هستند، دیابت کنترل نشده دارند یا کلیه، ریه و کبدشان دچار آسیب جدی شده است و یا سابقه یک تومور بدخیم سرطانی دارند،‌ از پیوند قلب بر حذر داشته می‌شوند.

مراقبت‌های پس از پیوند

در این دوره، نکات مهمی را باید رعایت کرد و مراجعه مرتب برای کنترل عملکرد قلب و پیشگیری از رد پیوند اهمیت بسزایی دارد.

این متخصص قلب با تاکید بر اهمیت مراقبت بیماران پیوندی نسبت به خطر عفونت می‌گوید: در این ویزیت‌ها پزشکان عملکرد قلب پیوندی، سطح داروی ضد رد پیوند و احتمال بروز عوارض عفونی و غیرعفونی را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز، اقدامات درمانی لازم را انجام می‌دهد.

وی تاکید می‌کند: رعایت نکات بهداشتی بخصوص پرهیز از رفتارهایی که خطر انتقال عفونت‌ها را افزایش می‌دهد، بسیار مهم است. پبشگیری از عفونت‌های تنفسی و گوارشی و واکسیناسیون‌های لازم از این قبیل اقدامات است.

بارداری پس از پیوند

درباره بارداری بعد از پیوند، گزارش‌های متعددی از موارد موفق آن را می‌توان ارائه داد ولی لازمه حفظ سلامت بیمار پیوندی، پرهیز از بارداری است.

بررسی محققان آمریکایی نشان می‌دهد،‌ زنانی که بعد از پیوند عضو، باردار می‌شوند با خطرات زیادی مواجهند که یکی از آنها به دنیا آوردن فرزند ناقص‌الخلقه و دیگری پس زدن عضو پیوندی تا دو سال پس از بارداری است. به بیان دیگر، امکان بارداری بعد از پیوند عضو وجود دارد ولی فرد باید قبل و بعد از بارداری تحت نظر متخصص زنان باشد و با متخصص پیوند عضو، مشورت کند.

حفظ سلامت قلب پیوندی

دکتر شریف کاشانی با اشاره به این که مصرف منظم داروهای تجویز شده برای حفظ سلامت قلب پیوندی در هر ویزیت به بیماران توصیه می‌شود، می‌گوید: مصرف ناصحیح این داروها می‌تواند به عوارض شدید و حتی رد پیوند منجر شود که عارضه بسیار خطرناکی است و می‌تواند به قلب پیوندی آسیب جبران‌ناپذیری وارد کند. رعایت نکات توصیه شده بعد از پیوند و توجه به مصرف منظم داروها، باعث حفظ عملکرد سالم قلب پیوندی خواهد شد و از رد پیوند و بروز عوارض مختلف پیشگیری خواهد کرد و اکثر بیماران پیوند قلب با رعایت این مسائل می‌توانند از یک زندگی فعال لذت ببرند.

پونه شیرازی

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 173 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 12:55

به گزارش جام جم سرا ، این‌که بدانید چه ویتامین‌ها و املاح یا مواد معدنی مورد نیاز بدن است و از چه طریقی بدون استفاده از داروها و مکمل‌ها و تنها از طریق تغذیه می‌توان آنها را به دست آورد و بدن را در انجام بهینه وظایفش یاری رساند، در حفظ سلامتی و طول عمر نقش بسزایی ایفا می‌کند.

در این نوشتار برای این‌که به این امر دست یابید ما فهرستی از مهم‌ترین ویتامین‌ها و مواد معدنی را پیش رویتان گذاشته‌ایم و توضیحی کوتاه درباره نقشی که در بدن ایفا می‌کنند یا اثراتی که نبود و حتی کمبودشان بر سلامتی می‌گذارد ارائه داده‌ایم و غذاها و خوردنی‌هایی را که می‌توانید از طریق آنها این مواد و ویتامین‌ها را به دست آورید، ذکر کرده‌ایم. امیدواریم برای حفظ سلامت شما مفید باشد.

کلسیوم یا کلسیم

نقش آن در بدن: نقش زیادی در تقویت مینای دندان و بویژه استحکام استخوان‌ها ایفا می‌کند و به همین دلیل کسانی که مواد غذایی کلسیم‌دار کمتری استفاده می‌کنند زودتر دچار پوکی استخوان می‌شوند و شکستگی‌های استخوانی آنها نیز دیرتر بهبود می‌یابد. در تقویت عضلات و عملکرد قلب نیز اثر شایان توجهی دارد.

منابع تأمین کلسیم: پنیر و شیر و محصولات لبنی سفید، بستنی، کلم بروکلی، شیرسویا، لوبیا، نخود، کشک، کنجد، خردل و میگو.

آهن

نقش آن در بدن: یکی از مهم‌ترین اثرات این عنصر، کمک به بهبود عملکرد خون‌رسانی و حذف گلبول‌های قرمزی است که پیر و ناکارآمد شده‌اند. به دلیل نقش مؤثر همین عنصر است که وقتی دچار بیماری کم‌خونی می‌شوید پزشکان داروهای افزایش آهن یا غذاهای سرشار از این ماده معدنی را تجویز می‌کنند.

منابع تأمین آهن: گیاهان پربرگ سبز، غذاهای دریایی مثل ماهی و جلبک دریایی، جگر، لوبیا، بادام‌زمینی، گیلاس، غلات سبوسدار گوشت پرندگان.

روی یا زینک

نقش آن در بدن: از جمله اثرات مثال‌زدنی آن افزایش قدرت دستگاه دفاعی، رشد ناخن‌ها، تقویت رویش انبوه موها، شادابی پوست، کمک به هضم غذا و پیشگیری از احساس خستگی و رخوت مزمن است.

منابع تأمین روی: آجیل بویژه تخمه کدو، شیر، صدف دریایی، ماهی، جگر، زرده تخم‌مرغ، سیر، کدو، حبوب.

ویتامین ث یا C

نقش آن در بدن: تقویت سلول‌های آنتی‌اکسیدانی، حفظ شادابی پوست، التیام بهتر زخم‌ها، پیشگیری از بیماری‌های دهان و بویژه لثه، افزایش مقاومت در برابر عفونت‌ها و باکتری‌ها و ویروس‌ها، پیشگیری از خستگی مزمن و سرماخوردگی و آنفلوآنزا، ساخت سلول‌های جداری در رگ‌ها و سلول‌های استخوانی، افزایش متابولیسم بدن.

منابع تأمین ویتامین ث: خانواده مرکبات و میوه‌هایی چون کیوی، پرتقال، لیمو، سیب، انار، آناناس، زغال‌اخته، انواع توت، فلفل، گوجه‌فرنگی، خانواده سبزیجات از جمله کلم، کلم‌بروکلی، کلم‌پیچ، سیب‌زمینی.

ویتامین آ یا A

نقش آن در بدن: در حفظ قدرت دید و پیشگیری از اختلالات بینایی نقش اثرگذاری دارد و کمبود آن گاهی اوقات خود را با آبریزش چشمی هم نشان می‌دهد. به تقویت دندان‌ها کمک می‌کند و در مبارزه سیستم ایمنی بدن با عفونت‌های ویروسی کمک‌کننده است. همچنین سبب تقویت استخوان‌ها و لطافت پوست می‌شود.

منابع تأمین ویتامین آ: لبنیات، لیمو و میوه‌ها و سبزیجات زردرنگ، هویج و میوه‌های نارنجی‌رنگ، جعفری و سبزیجاتی با رنگ سبز تیره، جگر، زرده تخم‌مرغ.

ویتامین ب۳ یا نیاسین

نقش آن در بدن: این ویتامین اثرات ویژه‌ای بر کارکرد سیستم عصبی افراد می‌گذارد. همچنین نقش مهمی در متابولیسم بدن یا سوخت‌وساز، کارکرد بهینه دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا ایفا می‌کند. زیبایی و جوانی پوست را نیز حفظ می‌کند.

منابع تأمین نیاسین: بادام‌زمینی، غلات سبوسدار، شیر، غذاهای دریایی بویژه ماهی، گوشت مرغ، غلات.

اسیدفولیک

نقش آن در بدن: بخصوص برای زنان و در تخمک‌گذاری و بارداری نقش زیادی ایفا می‌کند. با این حال، در هر دو جنس مرد و زن باعث افزایش قدرت ساخت‌وساز گلبولی در سلول‌های خونی می‌شود و عامل مناسبی برای عملکرد سیستم گوارش بویژه در نواحی معده و روده به شمار می‌رود.

منابع تأمین اسیدفولیک: دانه‌های روغنی، بادام‌زمینی، غذاهای دریایی همچون ماهی و صدف دریایی، جگر، آووکادو،

ویتامین K

نقش آن در بدن: یکی از اثرات مهم این ویتامین کمک به بهبود سلامت رگ‌ها و بویژه عروق مغز است. اگر مدام از بینی خود خونریزی دارید یا به بیان معروف‌تر خون‌دماغ می‌شوید، بهتر است میزان ویتامین کای بدنتان را بسنجید و در صورت کمبود آن مواد غذایی دارای این ویتامین را بخصوص برای کاهش دفعات خونریزی بینی از خاطر نبرید زیرا ویتامین کا باعث افزایش کارایی ترکیباتی می‌شود که وظیفه انعقاد خون در صورت بروز خونریزی را به عهده دارد. این ویتامین در متراکم کردن سلول‌های استخوانی نیز نقشی حیاتی ایفا می‌کند.

منابع تأمین ویتامین کا: شکلات سیاه که درصد کاکائوی آن به صد نزدیک‌تر باشد، بادام، جگر، روغن کلزا، کلم‌برگ.

فیبر

نقش آن در بدن: فیبرها موادی عالی برای حفظ تناسب اندام و حتی کاهش وزن به شمار می‌روند. این مواد غذایی علاوه بر این، نقش مفید و زیادی در بهبود سیستم هاضمه یا دستگاه گوارش ایفا می‌کنند و به همین دلیل هم در اغلب رژیم‌های غذایی یا لاغری بر استفاده از آنها توصیه و تأکید می‌شود.

منابع تأمین فیبر: انواع غلات همچون جو، گندم، دانه کتان، سبزیجات، کاهو، انواع میوه بویژه میوه‌های خشک، حبوب.

امگا۳

نقش آن در بدن: این ماده معدنی بیشترین سهم خود را احتمالا در سالم نگه داشتن رگ‌ها و عروق اجرا می‌کند.

ویتامین ب۶ یا تیامین

نقش آن در بدن: علاوه بر آن که به متابولیسم بدن کمک می‌کند عامل مؤثری در ساخت‌وساز گلبول‌ها به شمار می‌رود.

منابع تأمین ویتامین ب۶: موز، گردو، کلم، یونجه، سیب‌زمینی، آووکادو، گوشت قرمز.

ویتامین ای یا E

نقش آن در بدن: از جمله اثرات مهم آن کمک به تقویت نیروی جنسی و حفاظت از سلول‌های بدن در برابر بسیاری از بیماری‌هاست. این ویتامین همچنین بر عملکرد چشم‌ها اثرگذار است و در تحقیقی تازه نیز معلوم شده که توجه به مقدار آن از بروز برخی بیماری‌ها همچون آلزایمر جلوگیری می‌کند یا بروز آن را به تعویق می‌اندازد. افزون بر این مانع مرگ سریع سلول‌های پوستی می‌شود و با محافظت از قابلیت کشسانی آنها از چین‌وچروک و پیری پوست پیشگیری می‌کند.

منابع تأمین ویتامین ای: آجیل و بویژه بادام‌زمینی، غلات سبوسدار، سبزیجات سبزرنگ با برگ پهن.

ویتامین ب۲

نقش آن در بدن: در کاهش اختلالات دید و افزایش قدرت بینایی و پیشگیری از بیماری‌های چشمی اثرگذار است. در حفظ سلامت پوست و مو نقش دارد و همچنین به انجام متابولیسم و بهینه شدن عملکرد دستگاه هاضمه کمک شایانی می‌کند.

منابع تأمین ویتامین ب۲: سبزیجات، غلات سبوسدار، ماست.

منیزیوم

نقش آن در بدن: سلاح و سپری برای عضلات و ماهیچه‌های بدن است. دستگاه عصبی را تقویت می‌کند و کاهش آن در بروز تیک‌های عصبی، سندرم پاهای بیقرار و خواب رفتگی عضلات و ماهیچه‌ها سریعا خود را نشان می‌دهد.

منابع تأمین منیزیوم: خوراکی‌های دریایی، غلات و حبوب، انواع آجیل.

ویتامین دی یا D

نقش آن در بدن: کمبود ویتامین دی بخصوص در کودکان و نوجوانان باعث افزایش احتمال ابتلای آنها به بیماری راشیتیسم می‌شود. این نشانه آن است که چنین ویتامینی همراه با کلسیم نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها دارد. علاوه بر آن به بهبود عضله‌سازی بدن کمک می‌کند و ماهیچه‌ها را قدرتمند و کارا می‌سازد. در بخش‌های مرتبط با متابولیسم نیز اثرات غیر قابل انکار دارد؛ به عنوان مثال باعث کمک به جذب بهتر کلسیم در کلیه و روده می‌شود. در نبود یا کمبود این ویتامین احتمال بروز دیابت نوع یک افزایش می‌یابد.

منابع تأمین ویتامین دی: نور خورشید، قارچ خوراکی، کره صبحانه، کشک، ماهی‌های تن و ماهی آزاد.

به خاطر بسپارید که مواد معدنی ذکرشده تنها بخشی از عناصر شیمیایی مورد نیاز بدن را شامل می‌شوند و علاوه بر لطمات ناشی از کمبود این ویتامین‌ها، زیاده‌روی در مصرف و افزایش سطح و میزان آنها نیز بی‌خطر نیست.

زری حسین‌زاده - چاردیواری

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 175 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 12:55

این باور که سوء‌تغذیه را فقط نرسیدن غذای کافی به بدن، تعریف کنیم، باور غلطی است که در چند دهه متوالی با باور عمومی جامعه ما گره خورده است. شاید هم به دلیل همین باور رایج است که حالا براساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت، 47 میلیون ایرانی، رژیم غذایی ناسالم دارند. حتی چندی پیش هم انجمن علمی غذا اعلام کرد که 80 درصد ایرانی‌ها نیز دچار سوء‌تغذیه هستند. این سوء‌تغذیه ربط چندانی به وضعیت مالی یا مقدار خوردن شما ندارد. ممکن است فردی بسیار چاق باشد و از صبح تا شب هم مدام از خوراکی‌ها و تنقلات مختلف بخورد، اما دچار سوء‌تغذیه شدید باشد، از سویی دیگر هم ممکن است فردی بسیار لاغر و استخوانی باشد، اما نشانی از سوء‌تغذیه در او پیدا نشود.

در این نوشتار، به همین بحران در حال گسترش در ایران پرداخته‌ایم و در گفت‌وگو با کارشناسان، اپیدمی سوء‌تغذیه در ایران را بررسی کرده‌ایم؛ این که چرا ما ایرانی‌ها در بحث تغذیه، از دو طرف بام افتاده‌ایم و مواد مغذی مورد نیاز بدن تا این حد از ایرانی‌ها دور افتاده است‌؟

40 درصد ایرانی‌ها، متعادل نمی‌خورند

بررسی دقیق وضعیت تغذیه ایرانی‌ها به یک کار میدانی قوی و مستند نیاز دارد. مهم‌ترین سندی که در این خصوص تاکنون مطرح شده است، بررسی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور است که با مطالعه جامعه آماری بالغ بر پنج هزار خانوار ایرانی منتشر شده است.

دکتر محمدحسین عزیزی، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با جام‌جم، این تحقیق را مستند و علمی می‌داند، طوری که به گفته او، حتی برخی محققان به مدت چند روز با خانواده‌های جامعه آماری زندگی کردند تا اطلاعاتشان، دقیق و علمی باشد.

براساس یافته‌های این تحقیق، عزیزی تاکید می‌کند حدود 20 درصد از جامعه دچار پرخوری و حدود 20 درصد جامعه نیز دچار کم‌خوری هستند.

به گفته رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران، از بین 20 درصد افراد پرخور نیز 10 درصد آنها خیلی پرخور هستند و در بین 20 درصد افراد کم‌خور هم 10 درصد آنها خیلی کم‌خور هستند.

فقر کلسیم در 90 درصد ایرانی‌ها

در بین این 40 درصد افراد پرخور و کم‌خور و حتی در بین 60 درصد از افراد جامعه که حجم خوراکشان در طول روز متعادل است، سوء‌تغذیه بیداد می‌کند.

از نظر کمبود املاح، عزیزی یادآوری می‌کند 90 درصد افراد جامعه، کمبود کلسیم دارند. همین کمبود کلسیم را می‌توان بارزترین شکل سوء‌تغذیه در ایران، به حساب آورد که بیشتر افراد پرخور و کم‌خور را درگیر خود کرده است.

پوکی استخوان و مشکلات استخوانی، شایع‌ترین شکل بروز کمبود کلسیم است که در بین سالمندان با شدت و حدت بیشتری شیوع دارد.

کمبود آهن هم از دیگر جنبه‌های بارز سوء‌تغذیه در ایرانی‌هاست که به گفته این متخصص صنایع غذایی، حدود 70 درصد جامعه ما به دلیل سبک تغذیه غلط با این مشکل فراگیر مواجه هستند که همین کمبود آهن بدن به شکل ملموس‌تری در زنـــــان و کودکان رواج دارد.

ایرانی‌ها با ویتامین‌ها بیگانه‌اند

کمبود آهن و کلسیم در زمره کمبود املاح ضروری بدن قرار می‌گیرد که این کمبود واضح‌ترین شکل سوء‌تغذیه در ایرانی‌هاست، اما علاوه بر کمبود املاح ضروری، بسیاری از ایرانی‌ها از فقر ویتامین‌های مختلف در بدنشان هم در رنج هستند.

کمبود ویتامین B در ایرانی‌ها به قدری غوغا کرده که حالا به گفته عزیزی، 65 درصد ایرانی‌ها با کمبود انواعی از این ویتامین در رنج هستند، حتی اگر خودشان هم این کمبود را تا پایان عمر احساس نکنند.

ویتامین A هم از آن دسته ویتامین هاست که کمبودش موجب سوء‌تغذیه شدید در ایرانی‌ها شده است. این استاد دانشگاه تربیت مدرس تاکید دارد که 55 درصد ایرانی‌ها کمتر از نیازشان، این ویتامین را دریافت می‌کنند. وضعیت دریافت ویتامین C در ایرانی‌ها هم چنگی به دل نمی‌زند،‌ طوری که به قول عزیزی، ایرانی‌ها 40 درصد کمتر از نیاز واقعی‌شان، این ویتامین را دریافت می‌کنند.

میوه‌ها و سبزیجات، در صف اول تامین این ویتامین‌ها هستند، اما در سبد غذایی ایرانی‌ها، هنوز این مواد مغذی، جایگاه واقعی‌اش را پیدا نکرده، طوری که هنوز برای خیلی از خانواده‌ها، خوردن میوه به عنوان تنقلات بعد از صرف غذا مطرح است و به عنوان ضرورت تغذیه‌ای به حساب نمی‌آید.

گرسنگی سلولی با رژیم غذایی غلط

در بین مواد مغذی که بدن نیاز دارد، شاید فقط گروه پروتئین‌ها باشد که در آن کمبود جدی نداریم و کشور ما از این منظر دارای آمار نسبتا قابل قبولی است. فقط 15 درصد ایرانی‌ها کمتر از نیازشان پروتئین دریافت می‌کنند و خوشبختانه در این حوزه، با چالش تغذیه‌ای روبه‌رو نیستیم.

دکتر نیاز محمدزاده، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در گفت‌وگو با جام‌جم، دلیل حجم عظیم سوء‌تغذیه در ایران را به‌سبک غلط غذایی ارتباط می‌دهد: «سوء‌تغذیه در ایرانی‌ها، بیشتر از آن که به مشکلات اقتصادی ربط داشته باشد، به نوع مواد غذایی مربوط است که در طول شبانه‌روز می‌خوریم. مثلا میزان مصرف میوه‌ها در ایران پایین است، اما تنقلات مختلف را براحتی می‌خوریم. یا مثلا فکر می‌کنیم فقط گوشت قرمز دارای آهن است، در حالی که مصرف بسیاری از سبزیجات در جذب آهن بدن، نقش اساسی دارند.»

گرسنگی سلولی اصطلاحی است که محمدزاده برای سوء‌تغذیه استفاده می‌کند: «وقتی املاح و ویتامین‌های ضروری به بدن نرسد، سلول‌های بدن مدام احساس گرسنگی دارد و فرد به پرخوری روی می‌آورد و در نتیجه چاق می‌شود. درواقع، وقتی مواد غذایی سالم به بدن نرسد، حس سیری نداریم و در نهایت، سوء‌تغذیه و چاقی پیش می‌آید.»

روی آوردن به تنقلات مضر و فست‌فودها، عاملی است که به عقیده محمدزاده، ایرانی‌ها را از بشقاب سالم دور کرده و به سوء‌تغذیه شدید در ایرانی‌ها دامن زده است: «بسیاری از خوراکی‌هایی که ما در طول روز می‌خوریم، مملو از روغن و نشاسته است که فقط انرژی بدن را تامین می‌کند، ولی مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین نمی‌کند.»

اگرچه بخشی از علت بروز سوء‌تغذیه به فقر برمی گردد و به همین منظور دولت باید ارائه بسته‌های حمایت غذایی به فقرا را جدی بگیرد، ولی نباید فراموش کنیم که بحران سوء‌تغذیه در ایران، اتفاقا خانواده‌هایی را بیشتر درگیر کرده است که از تمکن مالی لازم برای خرید مواد غذایی روزانه خود برخوردار هستند، ولی دانش کافی برای انتخاب غذای سالم را ندارند. به همین دلیل، آگاه‌سازی، آموزش و فرهنگسازی برای رواج سبک غذایی سالم، علمی‌ترین راهی است که با کمک آن می‌توانیم سفره سالم را در بین خانواده‌های ایرانی پهن کنیم و با آموزش کودکان و بزرگسالان، بحران سوء‌تغذیه در کشور را از ریشه بخشکانیم.

امین جلالوند‌

‌ جامعه

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 174 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 12:55

جام جم سراجام جم سرازندگی با قلب پیوندیاز بیمارکننده‌های قلب حذر کنیدسبک زندگی عامل اصلی سوءتغذیهبعد از بارداری وزن کم کنیدپایبندی به زندگی مشترک با این نشانه هاچگونه "جرم دندان" را بدون هزینه از بین ببریم؟مویی سالم با ویتامینها10 عادت بد لباس پوشیدن آقایانطب سنتی کدام سبک زندگی را به شما پیشنهاد می کند؟وزوزی در گوشکدام کودکان در معرض بلوغ زودرس اند؟با این ماده مورچه‌ها را از خانه‌تان فراری دهید10 مرگ آور برای مغزراز جالب مردان در انتخاب همسر فاش شد !آبمیوه ای مفید به جای قرص خواب12 گام سریع برای کاهش وزنچگونه پف و کیسه‌های زیرچشم را برطرف کنیم؟اگر در رابطه زناشویی دچار مشکل شده اید ، بخوانیدعرقیاتی که باید در فصل بهار بنوشیمجمعیت افراد چاق، 641 میلیون نفر شدهدف اصلی، دستیابی به سلامتبیماری چشمی که درمان ندارد!این مواد غذایی را خام نخورید!4 روش برای برخورد با افراد یکدنده

http://www.jamejamonline.ir Jamejam Daily Fa /Areas/Sara/Content/Theme/Default/Images/logo.png http://Jamejaonline.ir Jamejam Daily

حتی تصور این که قلب فرد دیگری که هرگز فرصت دیدنش را نخواهید داشت،‌ در سینه شما بتپد، باعث ترس، اضطراب و استرس می‌شود. چنین استرسی چند برابر می‌شود وقتی به دلیل ابتلا به نارسایی شدید قلبی در لیست انتظار پیوند قلب هستید و نگران این که مبادا وقت کافی تا زمان پیوند نداشته باشید. حتی بعد از پیوند ممکن است احساس شکنندگی ، افسردگی و نگرانی از عوارض و عواقب پیوند داشته باشید. http://jamejamonline.ir/sara/2361438203876217049/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D9%84%D8%A8-%D9%BE%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C Tue, 19 Apr 2016 06:15:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/31/635966243777067177_S.jpg از این پس در این ستون به بررسی بیماری‌ها و اختلالات شایع قلب و عروق و ارائه نکات ضروری برای داشتن قلبی سالم خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. http://jamejamonline.ir/sara/2361450294245258247/%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D9%84%D8%A8-%D8%AD%D8%B0%D8%B1-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF Tue, 19 Apr 2016 03:15:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/15/635953121445007859_S.jpg سوءتغذیه به هر گونه برهم خوردن تعادل در منابع دریافتی بدن اطلاق می‌شود. سوءتغذیه در افرادی که پرخور هستند و به کمیت غذا بیشتر از کیفیت آن توجه دارند، شایع‌تر است. سرطان، فشار خون، حملات قلبی و اختلالات مفصلی از نتایج این پرخوری و سوءتغذیه است. http://jamejamonline.ir/sara/2361035824324591511/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%A1%D8%AA%D8%BA%D8%B0%DB%8C%D9%87 Tue, 19 Apr 2016 01:45:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/05/11/635425814445516225_S.jpg تولد یک نوزاد و ورود فرد تازه‌ای به خانواده از شیرین‌ترین قسمت‌های زندگی محسوب می‌شود و والدین حاضرند برای تجربه این لحظات همه سختی‌ها را به دوش بکشند. در عده‌ای از زنان، در آغوش گرفتن نوزادشان، تحول عظیمی را در بدن آنها ایجاد می‌کند و همین امر ممکن است چاقی بعد از زایمان را در پی داشته باشد. http://jamejamonline.ir/sara/2360924121928440873/%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88%D8%B2%D9%86-%DA%A9%D9%85-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF Mon, 18 Apr 2016 16:41:05 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/30/635965883239619765_S.jpg اگر همسرتان برای برآوردن نیازهای شما تلاش می کند، می تواند نشانه این باشد که نباید رابطه تان را تمام کنید. http://jamejamonline.ir/sara/2360856932845835458/%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7 Mon, 18 Apr 2016 14:17:25 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/12/24/635619785135401268_S.jpg پلاک و جرم دندان و همچنین خونریزی لثه‌ها اتفاقی رایج است که به دلیل عدم مراقبت کافی از دهان و دندان به وجود می‌آید. درمان آن اما جز صرف هزینه‌های گزاف پزشکی در خانه نیز می‌تواند انجام شود. http://jamejamonline.ir/sara/2360794026068015468/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AC%D8%B1%D9%85-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%85%D8%9F Mon, 18 Apr 2016 13:27:16 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/30/635965791934032014_S.jpg مو یکی از تاثیر گذارترین موارد در ظاهری زیبا است مخصوصا برای خانم ها، اما برای سالم و زیبا نگه داشتنش به چه ویتامین ها و مواد معدنی در برنامه غذایی خود نیازمندیم؟ http://jamejamonline.ir/sara/2360682867372600668/%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87%D8%A7 Mon, 18 Apr 2016 12:37:13 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/02/19/635667825967150312_S.jpg همه ما در دنیای مد ممکن است اشتباهاتی را مرتکب شویم، اما برخی آقایان عاداتی دارند که از نظر خانم ها بسیار زننده و ناخوشایند است. http://jamejamonline.ir/sara/2360665098559294671/10-%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D8%A8%D8%AF-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D9%BE%D9%88%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86 Mon, 18 Apr 2016 10:20:08 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/12/10/635607981520488373_S.jpg وقتی بیمار می شوید و احساس کسالت می کنید چقدر حاضرید خرج کنید تا دوباره انرژی و سلامت از دست رفته را به بدن تان بازگردانید؟ حاضرید تا پشت کوه های قاف سفر کنید و نسخه جادویی فلان پزشک را مرهم بیماری تان کنید و به سلامت از بحران گذر کنید. حالا اگر قرار باشد با یک فرمول ساده و بی دردسر سلامتی و شادابی را برای همیشه در آغوش بکشید، چه؟! http://jamejamonline.ir/sara/2360647915404973140/%D8%B7%D8%A8-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF%D8%9F Mon, 18 Apr 2016 10:18:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/30/635965689400703401_S.jpg گویا مگسی در گوشتان سمفونی سر داده و دست بردار هم نیست! وزوز گوش گرچه فقط یک اختلال عملکردی است و یک بیماری واقعی محسوب نمی‌شود، می‌تواند به عنوان یک ناتوانی کامل به شما و روال عادی زندگی‌تان تحمیل شود. http://jamejamonline.ir/sara/2359923490778628028/%D9%88%D8%B2%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D9%88%D8%B4 Mon, 18 Apr 2016 08:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/29/635965182081274056_S.jpg متاسفانه بلوغ زودرس باعث می شود کودکان خیلی زود در معرض استرس های دوران نوجوانی قرار بگیرند. http://jamejamonline.ir/sara/2359662393823054430/%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%B6-%D8%A8%D9%84%D9%88%D8%BA-%D8%B2%D9%88%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%9F Mon, 18 Apr 2016 07:15:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/03/06/635683410759761481_S.jpg می‌توان به کمک یک ترکیب خانگی و بی‌ضرر فضای داخل خانه را از مورچه‌ها خالی کرد و از حمله آن‌ها به مواد غذایی جلوگیری کرد. http://jamejamonline.ir/sara/2359573170410487794/%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B1%DA%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D9%87%DB%8C%D8%AF Sun, 17 Apr 2016 22:10:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/11/18/635589055719417077_S.jpg می‌دانستید مغز شما در اثر مصرف خوراکی‌های نادرست تحلیل می رود و می میرد؟ آیا با مشکل عدم تمرکز یا "مه‌مغزی”، که احساس کمبود حافظه و از دست رفتن سطح هوش و توانایی ذهنی است، مواجه هستید؟ این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که شما مواد خوراکی را مصرف می‌کنید که به نابودی سطح هوش شما منجر می‌شوند. از این غذاهای مضر برای مغزتان دوری کنید و دوباره احساس باهوش‌بودن داشته باشید. http://jamejamonline.ir/sara/2359483484624051450/10-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%A2%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%BA%D8%B2 Sun, 17 Apr 2016 13:30:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/10/06/635868376810202325_S.jpg بر اساس تحقیقات جدید مهمترین عامل انتخاب همسر علاوه بر ظاهر فیزیکی، هوش زنان می باشد. http://jamejamonline.ir/sara/2359505993145524230/%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1-%D9%81%D8%A7%D8%B4-%D8%B4%D8%AF Sun, 17 Apr 2016 13:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/01/20/635641681587189779_S.jpg اکثر ما بی خوابی را تجربه کرده ایم که البته در دنیای پر از استرس امروزی مشکلی است طبیعی , برای این مشکل توصیه ای داریم که در ادامه می خوانید. http://jamejamonline.ir/sara/2359495216656419524/%D8%A2%D8%A8%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%B5-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8 Sun, 17 Apr 2016 12:51:53 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/05/19/635748179568005187_S.jpg کاهش وزن و رسیدن به اندامی مناسب اصول خاصی دارد و حفظ سلامتی حین کاهش وزن بسیار مهم و ضروری است. http://jamejamonline.ir/sara/2359440373210298725/12-%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%88%D8%B2%D9%86 Sun, 17 Apr 2016 12:42:43 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/03/31/635704915030732446_S.jpg اگر شما هم از چشمان پف کرده خود خسته شده‌اید و دل‌تان نمی خواهد تا دوستان‌تان از شما بپرسند، چرا این‌قدر خسته‌ای؟ این مطلب را بخوانید تا بیشتر درباره پف چشم و راه‌حل‌های درمان آن را بدانید. http://jamejamonline.ir/sara/2359419418289424504/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%BE%D9%81-%D9%88-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%B1%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%B7%D8%B1%D9%81-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%9F Sun, 17 Apr 2016 09:44:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/29/635964827276167613_S.jpg مشکلات زناشویی در زمره مهم ترین قاتلان میل جنسی قرار دارند. برای زنان، احساس نزدیکی و صمیمیت مهم ترین بخش میل جنسی است. http://jamejamonline.ir/sara/2358425862360792531/%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D8%B4%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DA%86%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%8C-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF Sun, 17 Apr 2016 07:15:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/03/635917404457480162_S.jpg بسیاری از مردمان شهرهای سنتی کشورمان همچون شیراز، اصفهان، یزد و کاشان در فصول مختلف سال به جهت دارا بودن خواص درمانی و عطر و طعم دلپذیر از عرقیات مختلف استفاده می‌کنند و اغلب این نوع عرقیات گیاهی را برای شهرهای دیگر به سوغات می‌برند. اما عرقیاتی که در فصل بهار بیشتر مورد مصرف قرار می‌گیرد کدام است و چه نفعی برای بدن دارد؟ http://jamejamonline.ir/sara/2358971590195253153/%D8%B9%D8%B1%D9%82%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B5%D9%84-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%86%D9%88%D8%B4%DB%8C%D9%85 Sun, 17 Apr 2016 06:10:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/29/635964512034283599_S.jpg براساس آخرین آمارهای اعلام شده، بیش از 640 میلیون نفر از مردم جهان اضافه وزن دارند و به این ترتیب تعداد افراد چاق از لاغرها پیشی گرفته است. http://jamejamonline.ir/sara/2358655921769919476/%D8%AC%D9%85%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%DA%86%D8%A7%D9%82%D8%8C-641-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%86%D9%81%D8%B1-%D8%B4%D8%AF Sun, 17 Apr 2016 01:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/10/28/635887242535038165_S.jpg از این هفته در این ستون نگاه متفاوتی از دید یک جراح عمومی به مقوله سلامت و بهداشت خواهیم داشت و بسیاری از ضرورت‌هایی که قبل و بعد از اقدام به جراحی برای حفظ سلامت عمومی باید به آن توجه کنید، مرور خواهیم کرد . با ما همراه باشید. http://jamejamonline.ir/sara/2358974153648793458/%D9%87%D8%AF%D9%81-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C%D8%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA Sun, 17 Apr 2016 00:59:51 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/29/635964512096881431_S.jpg یک فوق تخصص گلوکوم گفت: آب سیاه درمان قطعی ندارد و برای کنترل و جلوگیری از پیشرفت سریع بیماری، باید به طور منظم مراجعه دوره‌ای به چشم پزشک انجام شود. http://jamejamonline.ir/sara/2358462080175401323/%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%86%D8%B4%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF Sat, 16 Apr 2016 23:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/13/635951144965524911_S.jpg بهتر است برخی مواد غذایی که به طور مرتب مصرف می کنیم به صورت پخته شده مصرف شوند. چون در این صورت برخی ویتامین ها و مواد مغذی، بیشتر حفظ شده و اثرات منفی خنثی می شود. http://jamejamonline.ir/sara/2358440155389355384/%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AE%D8%A7%D9%85-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AF Sat, 16 Apr 2016 19:35:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/11/04/635577016930301376_S.jpg وقتی با یک فرد شاد و خوش‌اخلاق صحبت می‌کنی، یکپارچه شور و انرژی می‌شوی و پس از جداشدن از او دعا می‌کنی به‌زودی بهانه‌ای پیش بیاید تا دوباره با او ملاقات کنی و مثل دفعه پیش، از روحیه فوق‌العاده‌اش جان بگیری، اما وای از آن روز که گذرت به فردی ترشرو و بدعنق بیفتد که ذره‌ای ا

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 173 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 9:58

***

امروزه، بیماری‌های قلبی عروقی شایع‌ترین بیماری‌ در کشورهای صنعتی و رو به رشد است وآمار مرگ و میر و ناتوانی به دنبال آن نیز بالاست. روش‌های غلط تغذیه، استرس روزمره، کم‌تحرکی جسمی، مصرف دخانیات و افزایش شیوع بیماری‌های متابولیک نظیر دیابت می‌تواند به این مهم دامن بزند.

اما می‌توان نکات کلیدی و اساسی را در ارتباط با عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی عروقی به ترتیب زیر دسته‌بندی کرد:

فشارخون بالا: به فشارخون بالای 140 حداکثر یا 90 حداقل، فشارخون بالا گفته می‌شود. اگر فردی چند بار، با اندازه‌گیری میزان فشارخون در روزهای مختلف متوجه شود در حال استراحت، میزان فشارخونش از مقادیر ذکر شده بالا است، می‌توان گفت فشار خون بالا دارد. این مساله سبب افزایش کار ماهیچه‌های قلب می‌شود و در نتیجه قلب، زودتر دچارخستگی وکاهش فعالیت می‌شود.

غالبا در اثر افزایش فشار خون در درازمدت، عملکرد قلب کاهش می‌یابد و در نتیجه افراد مبتلا به فشار خون، اغلب دچارسکته‌های مغزی وقلبی و اختلال گردش خون در ناحیه پاها می‌شوند. نشانه‌های افزایش فشار خون، شامل افزایش ضربان قلب، احساس سرگیجه، درد قفسه سینه، شنیدن صدا در گوش، خون دماغ شدن و سردرد می‌شود . وراثت، وزن بالا، کشیدن سیگار، مشکلات روحی بیش از توان فرد و عوامل محیطی مانند سروصدا و نور به افزایش خون منجر می‌شود .

چربی خون بالا: به علت مصرف بیش از اندازه چربی در رژیم غذایی یا اختلال در سوخت و ساز آن، ممکن است میزان این مواد در خون بالا رفته ودر دیواره رگ‌ها ته‌نشین شود که این حالت ممکن است باعث تصلب شرائین یا آترواسکلروزیس وحتی انسداد عروق شود. مهم‌ترین چربی‌های خون عبارتند از تری‌گلیسرید،کلسترول و لیپوپروتئین‌ها. عوارض ناشی از افزایش چربی خون شامل افزایش وزن، اختلال در عروق، درد قفسه سینه، سکته قلبی ومغزی و از کار افتادن بخش‌هایی از کبد، احساس سرگیجه، بروز درد در ناحیه پاها هنگام راه رفتن و کاهش توانایی مغز می‌شود. به یاد داشته باشید فشار خون ابتدا علامتی ندارد، اما پس از مدتی هنگام فعالیت جسمی در ناحیه قلب دردهایی بروز خواهد کرد. درمان این عارضه با کاهش وزن، محدودیت غذاهای شیرین و دارای کلسترول، عدم مصرف الکل، داشتن فعالیت جسمی، جایگزینی چربی‌های گیاهی به جای حیوانی و استفاده از دارو ممکن است .

مسمومیت با نیکوتین: میزان مرگ و میر در افراد سیگاری دو برابر غیرسیگاری مشابه از نظر سن وجنس است. مصرف سیگار به رها شدن مواد سمی متعددی در بدن منجر می‌شود که به سیستم‌های مختلف بدن از جمله سیستم تنفسی، قلبی، عروقی، غدد، انعقاد خون و...آسیب می‌رساند وسبب بیماری‌های مختلف کاهش حس بویایی، سکته قلبی و مغزی، سرطان ریه، برونشیت مزمن، تشدید نارسایی گردش خون در پاها، ناتوانی جنسی، کاهش رشد جنین و تولد نوزادان با وزن پایین در خانم‌های باردار، یائسگی زودرس و پوکی استخوان در خانم‌ها و اختلال در چربی خون می‌شود. قطع فوری یا کاهش کنترل‌شده مصرف سیگار تنها راه پیشگیری و درمان عوارض ناشی از مسمومیت با نیکوتین است.

دکتر مسعود قاسمی

فوق‌تخصص آنژیو‌گرافی و آنژیو‌پلاستی

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 182 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 8:43

بنابراین باید توجه داشته باشیم سوءتغذیه، هم در افراد فقیر و هم در افراد متمول وجود دارد. متاسفانه در کشور ما پس از گذشت نیم قرن از تاسیس دانشکده تغذیه و وجود این همه فارغ‌التحصیل تغذیه در کشور، هنوز فرهنگ تغذیه سالم، جایگاه خودش را پیدا نکرده است.

رژیم غذایی سالم باید متعادل و متنوع باشد تا 50 ریز مغذی بدن و سایر مواد ضروری سلول‌ها تامین شود. اگر این اتفاق نیفتد، گرسنگی پنهان پیش می‌آید که بی‌صدا ایجاد می‌شود، ولی با تبعات گسترده‌ای همراه است. این گرسنگی پنهان، عملکرد شیمیایی و فیزیولوژیکی سلول‌ها را تغییر می‌دهد.

جالب است بدانید سوءتغذیه به سن و سال هم ارتباط ندارد و این مشکل می‌تواند از لحظه حیات تا ممات انسان‌ها با آنها همراه باشد. متاسفانه امروزه به دلیل رواج سبک نامناسب تغذیه، آمار سوءتغذیه در ایرانی‌ها بالاتر رفته است و این روند ناامیدکننده در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

خیلی از ایرانی‌ها احساس می‌کنند با خوردن بیشتر می‌توانند با سوءتغذیه مقابله کنند و عده‌ای هم فقط غذاهای چرب و شیرین و خوشمزه را انتخاب می‌کنند، در حالی که زیاد خوردن یا خوشمزه خوردن به هیچ وجه تضمینی برای مبتلا نشدن به سوءتغذیه نیست؛ بلکه باید یاد بگیریم در سبد غذایی خانوار، مواد غذایی‌ای را بگنجانیم که ارزش غذایی بالایی داشته باشد و نباید صرفا حجم غذا را ملاکی برای مقوی بودن آن بدانیم.

دکتر سیدضیاءالدین مظهری

متخصص تغذیه

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 138 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 5:04

به گزارش جام جم سرا ، غذاهای مصرفی امروزه ما انسان‌ها در مقایسه با آنچه پیشتر مصرف می‌شد، تفاوت اساسی کرده است. برای نمونه، رژیم غذایی ما دیگر متکی بر غذاهای خام و سفت نیست، چرا که آن نوع غذاها نیازمند جویدن بیشتری بود. امروزه اما ما غذاهای نرمی را مصرف می‌کنیم که گوارش آن‌ها چندان زمان‌بر نیست. همین مسئله در دراز مدت موجب تشکیل پلاک دندان در دو رنگ زرد و قهوه‌ای خواهد شد.

همانطور که گفته شد، پلاک دندان به دلیل نوع غذاهای مصرفی به سادگی شکل می‌گیرد و البته به راحتی هم توسط پزشک برداشته می‌شود، اما هزینه آن پایین نیست. به همین دلیل است که ما قصد داریم روشی طبیعی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید در منزل از شر پلاک و جرم دندان خلاص شوید.

طرز تهیه:

چند عدد پوست گردو را برداشته و داخل آب بیندازید تا حدود 20 دقیقه جوش بخورد. پس از خنک شدن آب، آن را از صافی بگذرانید. آب به جای مانده همان محلول جادویی است.

دندان‌‎هایتان را به کمک آن آب سه مرتبه در روز مسواک بزنید. اگر این کار را دو هفته انجام دهید، به راحتی می‌توانید از شر جرم و پلاک دندان راحت شوید. علاوه بر آن، اگر با مشکل خونریزی لثه‌ها نیز مواجه هستید، به کمک این روش می‌توانید مانع خونریزی لثه‌ها شوید، چرا که خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد.

به این نکته نیز توجه داشتید حفظ سلامت دهان و دندان باید همواره در اولویت باشد تا از این طریق بتوان مانع هزینه‌های گزاف دندانپزشکی شد.

منبع : فرادید

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 177 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 23:10

به گزارش جام جم سرا ،​ رابطه تان ایده آل نیست به همین دلیل چند وقتی است به این فکر می کنید، آیا ادامه دادن به این زندگی فایده ای دارد، آیا باید مسیر زندگی تان را اصلاح کنید؟ اگر هنوز نتوانسته اید تصمیم بگیرید چند توصیه برایتان داریم.

برهم زدن چیزی همیشه آسان تر از درست کردن آن است ولی مسلماً هیچوقت چون شیشه ماشین تان که شکسته، دور نمی اندازید. پول می دهید تا برایتان شیشه نو بیندازند. درمورد رابطه هم همینطور است. شما برای زندگی که در آن هستید، زمان، انرژی، احساس و قسمت های دیگر زندگی تان را هزینه کرده اید. شاید هنوز وقت آن نیست که آن را تمام کنید،پس محکم به زندگی تان بچسبید و به آن پایبند باشید. اینجا به نشانه هایی اشاره می کنیم که در این تصمیم گیری کمک تان می کند.

رابطه جنسی عالی نیست اما خوب است

اگر داشتن ارتباط جنسی کسالت بار هیچوقت بین شما و همسرتان مشکل نبوده، بهتر است با هم بمانید. اگر اینطور است شما خیلی خوش شانس بوده اید که چنین شیمی قوی ای با هم دارید. هیچکس دوست ندارد کنار کسی پیر شود که عشق بازی با او برایش خسته کننده است. اگر شما و همسرتان می توانید رابطه جنسی تان را جذاب نگه دارید، پس کنار هم بمانید.

سر چیزهای کوچک بحث می کنید

کنترل تلویزیون را دستش گرفته است و نمی گذارد برنامه موردعلاقه تان را تماشا کنید. شما برای شام سالاد درست کرده اید ولی همسرتان عاشق گوشت است. این جنگ و جدال ها به نظرتان هیچوقت تمامی ندارد و بخاطر همین می خواهید رابطه تان را تمام کنید. اگر سر باورها ارزش ها و اخلاقیات با هم جدالی ندارید، یعنی خیلی بیشتر از آنچه فکر می کرده اید با هم سازگارید. فقط باید یاد بگیرید که سر مسائل پیش پا افتاده با هم مصالحه کنید تا رابطه بهتر و شادتری داشته باشید.

بدون هم ثانیه ها برای تان کشدار می شود

وقتی کنار هم هستید آدم بهتری می شوید یا وقتی خودتان تنهایید؟ آیا همسرتان شما را به چالش می کشد؟ آیا تشویق تان می کند که بهتر شوید و پیشرفت کنید؟ آیا در این راه کمک تان می کند؟ اگر اینطور است اصلاً درست نیست رابطه تان را با او تمام کنید.

همسرتان آرزوهای شما را می داند

وقتی به همسرتان گفتید که می خواهید از کارتان بیرون بیایید و بروید استاد قنادی شوید، به جای اینکه بگوید «واقعاً چه دلیلی داره همچین کاری کنی؟»به شما گفته است، «این عالیه!» اگر کسی اینطور از آرزوها و اهداف شما حمایت می کند، نباید رابطه تان را با او تمام کنید.

خانه ای ساخته اید

اگر شما و همسرتان به سمت یک هدف مشترک برای ساختن یک خانواده، کار یا پروژه تلاش کرده اید و با هم روی آن کار کرده اید، می تواند نشانه این باشد که نباید از آن رابطه بیرون بیایید. تمام کردن رابطه تان در این زمان به این معنی است که مجبور خواهید بود بخاطر آن کار او را دوباره ببینید که این به دردسرتان می اندازد.

برای بهتر شدن رابطه تلاش می کنید

اگر همسرتان برای برآوردن نیازهای شما تلاش می کند، می تواند نشانه این باشد که نباید رابطه تان را تمام کنید. داشتن این تمایل و پشتکار برای بهتر کردن رابطه چیزی است که هر کسی ندارد. به آن توجه کنید.

دوست دارید به حرف هم گوش دهید

در زندگی مشترک تان، هر دو طرف شنوندگان خوبی هستند، حرف های همدیگر را هر چند تلخ می شنوید. نمی گذارید حرفی در دل همسرتان به غده چرکی تبدیل شود. هر چند با هم مجادله دارید اما اوقات زیادی مرهم زخم یکدیگرهستید.

تغییر را لازمه زندگی می دانید

هیچ کس کامل نیست ولی همه می توانند بهتر شوند. در یک زندگی مشترک تان هر دو نیاز به تغییر را حس می کنید. به جای اینکه بگویید اینجا خط پایان است می دانید که با کمی تغییر اوضاع بهتر می شود و برای اینکار هر دو آمادگی دارید.

به اشتباهات خود اعتراف می کنید

در زندگی مشترک تان از اعتراف به اشتباهات هراسی ندارید و به جای گرفتن حالت تدافعی، صراحتاً اشتباهات خود را می پذیرند. با کمک یکدیگر اشتباهات را تصحیح می کنید.

صریحاً نظرات خود را بیان می کنید

سوء تفاهم مشکل زندگی شما نیست چرا که با یکدیگر صریح صحبت می کنید. وقتی از همسر خود ناراضی هستید، آن را با وی درمیان می گذارید.

پشتیبان هم هستید

شما نه تنها به حرفهای همدیگر را گوش می کنید، بلکه نیازهای همسرتان را می دانید. در مسیر زندگی خیلی از روزها با پشتیبانی از یکدیگر، به آنچه نیاز داشته اید دست یافته اید، حال اگر این روزها حال زندگی تان خوب نیست بهم فرصت دهید.

منبع : تبیان

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 169 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 23:10

به گزارش جام جم سرا ،​شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از زن‌ها بعد از زایمان دچار اضافه وزن شده و تا چند کیلو چاق می‌شوند. طبق بررسی‌ها، یک‌چهارم زنان حدود یک سال پس از تولد نوزادشان تا بیش از پنج کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند، اما به گفته محققان دانشگاه «کورنل»، به طور متوسط، زنان پس از زایمان بین یک تا دو کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند و با بارداری‌ها و زایمان‌های متعدد، خطر اضافه وزن افزایش می‌یابد.

خطراتی که سلامت را تهدید می‌کند

ماندگاری اضافه وزنی که بعد از زایمان اتفاق می‌افتد می‌تواند سلامت مادر را در معرض خطر قرار دهد و پیامدهای خطرناکی را به همراه داشته باشد. مشکلات ناشی از اضافه‌وزن بعد از زایمان معمولا مشکلات مزمنی چون بیماری‌های قلبی و دیابت هستند که گاه تا آخر عمر همراه مادر باقی می‌مانند. البته کاهش وزن مادر، نه تنها برای او مفید است بلکه سلامت نوزاد را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. بارداری بعدی با وزن بالاتر می‌تواند مادر و جنین در حال رشد را در معرض برخی مشکلات پزشکی از قبیل دیابت حاملگی و فشار خون بالا قرار ‌دهد.

کاهش وزن بعد از زایمان

محققان بعد از مطالعات فراوان به این نتیجه رسیدند که کاهش وزن بعد از زایمان به دنبال سه عامل اصلی اتفاق می‌افتد: اضافه وزن در طول بارداری، رژیم غذایی و فعالیت بدنی و تغذیه نوزاد با شیر مادر. بسیاری از زن‌ها بعد از زایمان به طور طبیعی بخشی از اضافه‌وزنی را که در بارداری کسب کرده‌اند، بدون هیچ تلاشی از دست می‌دهند.

به گفته محققان مدرسه پزشکی هاروارد در بوستون، با وجود این که بخشی از اضافه وزن در دوران بارداری بدون هیچ تلاشی کاهش می‌یابد، از سوی دیگر، ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی پس از تولد فرزند نیز چالش‌های تازه‌ای را پیش روی زنان قرار می‌دهد. به طور کلی، کاهش وزن بعد از زایمان به سه عامل مقدار اضافه وزن در دوران بارداری، رژیم غذایی و فعالیت بدنی و شیر دادن به نوزاد بستگی دارد.

افزایش وزن در دوران بارداری

محققان بر این باورند زنانی که پیش از بارداری وزن کمی دارند، انتظار می‌رود در این دوران بین 12.7 تا 18.1 کیلوگرم وزن اضافه کنند. زنانی که وزن ایده‌آل دارند بین 11.3 تا 15.9 کیلوگرم و زنانی که چاق هستند و اضافه وزن دارند، باید بین پنج تا 9.1 کیلوگرم چاق شوند. البته زنانی که دوقلو یا چندقلو باردار باشند، اضافه وزن بیشتری برای آنها درنظر گرفته می‌شود. بهتر است افزایش وزن مادر در دوران بارداری تقسیم شود به طوری که در سه ماهه نخست باید بین 0.5 تا دو کیلوگرم اضافه کنند. در سه ماهه‌ دوم و سوم نیز باید هر هفته بین 0.23 تا 0.45 کیلوگرم وزن اضافه کنند. ولی معمولا بین 40 تا 60 درصد زنان باردار بیشتر از حد مجاز وزن اضافه می‌کنند.

البته این اضافه وزن مادر روی وزن جنین تاثیر چندانی ندارد، بلکه تاثیر آن روی بزرگ‌شدن رحم، سینه‌ها و افزایش جریان خون در بدن مادر احساس می‌شود. در این میان بسیاری محققان بر این باورند که اضافه وزن بالا در دوران بارداری احتمال سزارین را افزایش می‌دهد. اما در این میان، اضافه وزن بسیار زیاد مادر باعث تولد نوزادانی با وزن بالا می‌شود که در نهایت آنها را در معرض ابتلا به چاقی و سندرم متابولیک دوران کودکی قرار می‌دهد.

مادران باردار بعد از زایمان کاهش وزن دارند که البته این کاهش وزن ابتدا با سرعت بیشتر و بعد از مدتی با سرعت پایین‌تری دنبال می‌شود، به طوری که حتی ممکن است به ماهی 450 گرم برسد.

رژیم غذایی و فعالیت بدنی پس از زایمان

حفظ رژیم غذایی سالم و داشتن فعالیت بدنی نقش موثری در کاهش وزن بعد از زایمان ایفا می‌کند و ترکیب این دو با یکدیگر تاثیر به مراتب مضاعفی به جا می‌گذارد. البته این به آن معنا نیست که زنان باید برای کاهش وزن رژیم‌های سختی در پیش بگیرند یا فعالیت سنگینی انجام دهند. باید در نظر داشت کوچک‌ترین فعالیت بدنی مادر نیز می‌تواند موثر باشد و تغییراتی را برای کاهش وزن بعد از بارداری ایجاد کند. رژیم‌هایی مانند گنجاندن سبزیجات فراوان در تغذیه روزانه، کاهش کالری دریافتی و نیز رژیم مدیترانه‌ای گزینه‌های خوبی برای کمک به کاهش وزن در دوران بعد از زایمان به شمار می‌رود. تحقیقات نشان می‌دهد که تغییرات غذایی در این دوران بیشترین تاثیر را روی کاهش وزن به جا می‌گذارد. راه رفتن و پیاده‌روی در طول روز یکی از ورزش‌های سبک ولی تأثیرگذار برای کاهش وزن بعد از حاملگی به شمار می‌رود. راه رفتن حتی در دوران بارداری نیز سلامت زنان باردار را حفظ می‌کند.

تغذیه با شیر مادر

با وجود این که محققان بر این باورند که رعایت رژیم غذایی مناسب و داشتن فعالیت بدنی نقش تاثیرگذاری روی کاهش وزن مادران بعد از زایمان دارد، اما نقش موثر تغذیه با شیر مادر را نمی‌توان در این میان نادیده گرفت. به اعتقاد آنها، شیر دادن به نوزاد در یک بازه زمانی شش ماهه می‌تواند کاهش وزن را در زنان به دنبال داشته باشد. هر چه مدت زمان شیر دادن به نوزاد بیشتر باشد، تاثیر آن روی کاهش وزن بعد از زایمان بیشتر می‌شود. شیر دادن به بچه باعث سوختن کالری می‌شود و بدن به انرژی اضافی برای تولید شیر نیاز پیدا می‌کند. زنانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند، روزانه حدود 500 کالری بیشتر می‌سوزانند؛ از این‌رو زنان شیرده باید بیاموزند که به دلیل این مقدار از دست دادن کالری در روز، روزانه حدود 330 کالری بیشتر مصرف کنند. محققان بر این باورند بخشی از این کالری که در بدن مادران شیرده می‌سوزد، با سوختن چربی اضافی بدن حاصل می‌شود بنابراین برای زنانی که فعال هستند و در دوران بارداری وزن قابل توجهی اضافه کرده‌اند، شیردهی به نوزاد از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع، تغذیه نوزاد با شیر مادر به عنوان نوعی راهکار طبیعی بدن برای کاهش وزن مادر بعد از زایمان به شمار می‌رود.

ندا اظهری - چاردیواری

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 175 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 23:10

جام جم سراجام جم سرابعد از بارداری وزن کم کنیدپایبندی به زندگی مشترک با این نشانه هاچگونه "جرم دندان" را بدون هزینه از بین ببریم؟مویی سالم با ویتامینها10 عادت بد لباس پوشیدن آقایانطب سنتی کدام سبک زندگی را به شما پیشنهاد می کند؟وزوزی در گوشکدام کودکان در معرض بلوغ زودرس اند؟با این ماده مورچه‌ها را از خانه‌تان فراری دهید10 مرگ آور برای مغزراز جالب مردان در انتخاب همسر فاش شد !آبمیوه ای مفید به جای قرص خواب12 گام سریع برای کاهش وزنچگونه پف و کیسه‌های زیرچشم را برطرف کنیم؟اگر در رابطه زناشویی دچار مشکل شده اید ، بخوانیدعرقیاتی که باید در فصل بهار بنوشیمجمعیت افراد چاق، 641 میلیون نفر شدهدف اصلی، دستیابی به سلامتبیماری چشمی که درمان ندارد!این مواد غذایی را خام نخورید!4 روش برای برخورد با افراد یکدندهاین 8 مواد غذایی که پوستتان را مثل آینه می کنداز خواص سیب و سرکه سیب چه می دانید؟این مواد غذایی را فریز نکنید!

http://www.jamejamonline.ir Jamejam Daily Fa /Areas/Sara/Content/Theme/Default/Images/logo.png http://Jamejaonline.ir Jamejam Daily

تولد یک نوزاد و ورود فرد تازه‌ای به خانواده از شیرین‌ترین قسمت‌های زندگی محسوب می‌شود و والدین حاضرند برای تجربه این لحظات همه سختی‌ها را به دوش بکشند. در عده‌ای از زنان، در آغوش گرفتن نوزادشان، تحول عظیمی را در بدن آنها ایجاد می‌کند و همین امر ممکن است چاقی بعد از زایمان را در پی داشته باشد. http://jamejamonline.ir/sara/2360924121928440873/%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88%D8%B2%D9%86-%DA%A9%D9%85-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF Mon, 18 Apr 2016 16:41:05 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/30/635965883239619765_S.jpg اگر همسرتان برای برآوردن نیازهای شما تلاش می کند، می تواند نشانه این باشد که نباید رابطه تان را تمام کنید. http://jamejamonline.ir/sara/2360856932845835458/%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7 Mon, 18 Apr 2016 14:17:25 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/12/24/635619785135401268_S.jpg پلاک و جرم دندان و همچنین خونریزی لثه‌ها اتفاقی رایج است که به دلیل عدم مراقبت کافی از دهان و دندان به وجود می‌آید. درمان آن اما جز صرف هزینه‌های گزاف پزشکی در خانه نیز می‌تواند انجام شود. http://jamejamonline.ir/sara/2360794026068015468/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AC%D8%B1%D9%85-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%85%D8%9F Mon, 18 Apr 2016 13:27:16 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/30/635965791934032014_S.jpg مو یکی از تاثیر گذارترین موارد در ظاهری زیبا است مخصوصا برای خانم ها، اما برای سالم و زیبا نگه داشتنش به چه ویتامین ها و مواد معدنی در برنامه غذایی خود نیازمندیم؟ http://jamejamonline.ir/sara/2360682867372600668/%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87%D8%A7 Mon, 18 Apr 2016 12:37:13 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/02/19/635667825967150312_S.jpg همه ما در دنیای مد ممکن است اشتباهاتی را مرتکب شویم، اما برخی آقایان عاداتی دارند که از نظر خانم ها بسیار زننده و ناخوشایند است. http://jamejamonline.ir/sara/2360665098559294671/10-%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D8%A8%D8%AF-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D9%BE%D9%88%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86 Mon, 18 Apr 2016 10:20:08 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/12/10/635607981520488373_S.jpg وقتی بیمار می شوید و احساس کسالت می کنید چقدر حاضرید خرج کنید تا دوباره انرژی و سلامت از دست رفته را به بدن تان بازگردانید؟ حاضرید تا پشت کوه های قاف سفر کنید و نسخه جادویی فلان پزشک را مرهم بیماری تان کنید و به سلامت از بحران گذر کنید. حالا اگر قرار باشد با یک فرمول ساده و بی دردسر سلامتی و شادابی را برای همیشه در آغوش بکشید، چه؟! http://jamejamonline.ir/sara/2360647915404973140/%D8%B7%D8%A8-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF%D8%9F Mon, 18 Apr 2016 10:18:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/30/635965689400703401_S.jpg گویا مگسی در گوشتان سمفونی سر داده و دست بردار هم نیست! وزوز گوش گرچه فقط یک اختلال عملکردی است و یک بیماری واقعی محسوب نمی‌شود، می‌تواند به عنوان یک ناتوانی کامل به شما و روال عادی زندگی‌تان تحمیل شود. http://jamejamonline.ir/sara/2359923490778628028/%D9%88%D8%B2%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D9%88%D8%B4 Mon, 18 Apr 2016 08:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/29/635965182081274056_S.jpg متاسفانه بلوغ زودرس باعث می شود کودکان خیلی زود در معرض استرس های دوران نوجوانی قرار بگیرند. http://jamejamonline.ir/sara/2359662393823054430/%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%B6-%D8%A8%D9%84%D9%88%D8%BA-%D8%B2%D9%88%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%9F Mon, 18 Apr 2016 07:15:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/03/06/635683410759761481_S.jpg می‌توان به کمک یک ترکیب خانگی و بی‌ضرر فضای داخل خانه را از مورچه‌ها خالی کرد و از حمله آن‌ها به مواد غذایی جلوگیری کرد. http://jamejamonline.ir/sara/2359573170410487794/%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B1%DA%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D9%87%DB%8C%D8%AF Sun, 17 Apr 2016 22:10:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/11/18/635589055719417077_S.jpg می‌دانستید مغز شما در اثر مصرف خوراکی‌های نادرست تحلیل می رود و می میرد؟ آیا با مشکل عدم تمرکز یا "مه‌مغزی”، که احساس کمبود حافظه و از دست رفتن سطح هوش و توانایی ذهنی است، مواجه هستید؟ این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که شما مواد خوراکی را مصرف می‌کنید که به نابودی سطح هوش شما منجر می‌شوند. از این غذاهای مضر برای مغزتان دوری کنید و دوباره احساس باهوش‌بودن داشته باشید. http://jamejamonline.ir/sara/2359483484624051450/10-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%A2%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%BA%D8%B2 Sun, 17 Apr 2016 13:30:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/10/06/635868376810202325_S.jpg بر اساس تحقیقات جدید مهمترین عامل انتخاب همسر علاوه بر ظاهر فیزیکی، هوش زنان می باشد. http://jamejamonline.ir/sara/2359505993145524230/%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1-%D9%81%D8%A7%D8%B4-%D8%B4%D8%AF Sun, 17 Apr 2016 13:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/01/20/635641681587189779_S.jpg اکثر ما بی خوابی را تجربه کرده ایم که البته در دنیای پر از استرس امروزی مشکلی است طبیعی , برای این مشکل توصیه ای داریم که در ادامه می خوانید. http://jamejamonline.ir/sara/2359495216656419524/%D8%A2%D8%A8%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%B5-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8 Sun, 17 Apr 2016 12:51:53 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/05/19/635748179568005187_S.jpg کاهش وزن و رسیدن به اندامی مناسب اصول خاصی دارد و حفظ سلامتی حین کاهش وزن بسیار مهم و ضروری است. http://jamejamonline.ir/sara/2359440373210298725/12-%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%88%D8%B2%D9%86 Sun, 17 Apr 2016 12:42:43 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/03/31/635704915030732446_S.jpg اگر شما هم از چشمان پف کرده خود خسته شده‌اید و دل‌تان نمی خواهد تا دوستان‌تان از شما بپرسند، چرا این‌قدر خسته‌ای؟ این مطلب را بخوانید تا بیشتر درباره پف چشم و راه‌حل‌های درمان آن را بدانید. http://jamejamonline.ir/sara/2359419418289424504/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%BE%D9%81-%D9%88-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%B1%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%B7%D8%B1%D9%81-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%9F Sun, 17 Apr 2016 09:44:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/29/635964827276167613_S.jpg مشکلات زناشویی در زمره مهم ترین قاتلان میل جنسی قرار دارند. برای زنان، احساس نزدیکی و صمیمیت مهم ترین بخش میل جنسی است. http://jamejamonline.ir/sara/2358425862360792531/%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D8%B4%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DA%86%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%8C-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF Sun, 17 Apr 2016 07:15:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/03/635917404457480162_S.jpg بسیاری از مردمان شهرهای سنتی کشورمان همچون شیراز، اصفهان، یزد و کاشان در فصول مختلف سال به جهت دارا بودن خواص درمانی و عطر و طعم دلپذیر از عرقیات مختلف استفاده می‌کنند و اغلب این نوع عرقیات گیاهی را برای شهرهای دیگر به سوغات می‌برند. اما عرقیاتی که در فصل بهار بیشتر مورد مصرف قرار می‌گیرد کدام است و چه نفعی برای بدن دارد؟ http://jamejamonline.ir/sara/2358971590195253153/%D8%B9%D8%B1%D9%82%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B5%D9%84-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%86%D9%88%D8%B4%DB%8C%D9%85 Sun, 17 Apr 2016 06:10:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/29/635964512034283599_S.jpg براساس آخرین آمارهای اعلام شده، بیش از 640 میلیون نفر از مردم جهان اضافه وزن دارند و به این ترتیب تعداد افراد چاق از لاغرها پیشی گرفته است. http://jamejamonline.ir/sara/2358655921769919476/%D8%AC%D9%85%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%DA%86%D8%A7%D9%82%D8%8C-641-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%86%D9%81%D8%B1-%D8%B4%D8%AF Sun, 17 Apr 2016 01:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/10/28/635887242535038165_S.jpg از این هفته در این ستون نگاه متفاوتی از دید یک جراح عمومی به مقوله سلامت و بهداشت خواهیم داشت و بسیاری از ضرورت‌هایی که قبل و بعد از اقدام به جراحی برای حفظ سلامت عمومی باید به آن توجه کنید، مرور خواهیم کرد . با ما همراه باشید. http://jamejamonline.ir/sara/2358974153648793458/%D9%87%D8%AF%D9%81-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C%D8%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA Sun, 17 Apr 2016 00:59:51 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/29/635964512096881431_S.jpg یک فوق تخصص گلوکوم گفت: آب سیاه درمان قطعی ندارد و برای کنترل و جلوگیری از پیشرفت سریع بیماری، باید به طور منظم مراجعه دوره‌ای به چشم پزشک انجام شود. http://jamejamonline.ir/sara/2358462080175401323/%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%86%D8%B4%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF Sat, 16 Apr 2016 23:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/13/635951144965524911_S.jpg بهتر است برخی مواد غذایی که به طور مرتب مصرف می کنیم به صورت پخته شده مصرف شوند. چون در این صورت برخی ویتامین ها و مواد مغذی، بیشتر حفظ شده و اثرات منفی خنثی می شود. http://jamejamonline.ir/sara/2358440155389355384/%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AE%D8%A7%D9%85-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AF Sat, 16 Apr 2016 19:35:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/11/04/635577016930301376_S.jpg وقتی با یک فرد شاد و خوش‌اخلاق صحبت می‌کنی، یکپارچه شور و انرژی می‌شوی و پس از جداشدن از او دعا می‌کنی به‌زودی بهانه‌ای پیش بیاید تا دوباره با او ملاقات کنی و مثل دفعه پیش، از روحیه فوق‌العاده‌اش جان بگیری، اما وای از آن روز که گذرت به فردی ترشرو و بدعنق بیفتد که ذره‌ای انعطاف‌پذیری در وجودش نیست و به‌هیچ‌وجه خیال کنار آمدن با دیگران را ندارد‌. http://jamejamonline.ir/sara/2354616586569840439/4-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%DB%8C%DA%A9%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87 Sat, 16 Apr 2016 13:57:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/25/635961461109637677_S.jpg این افسانه را که می گوید خوردن شکلات باعث جوش زدن بر روی پوست می شود را فراموش کنید. شکلات تیره پر از فلاونول که ار ترکیبات آنتی اکسیدانی است که می تواند به بهبود رنگ چهره کمک کند. با توجه به مطالعه اخیر، افرادی که روزانه یک نوشیدنی کاکائویی غنی از فلاونول می نوشید متوجه بهبود بافت پوست خود و کمتر شدن زبری و پوسته پوسته شدن آن می شوند و مقاومت بیشتری نسبت به آسیب اشعه UVدارند. http://jamejamonline.ir/sara/2358325317447369675/%D8%A7%DB%8C%D9%86-8-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%AB%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF Sat, 16 Apr 2016 13:30:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/05/10/635740328208087397_S.jpg رنگدانه های طبیعی سیب با سلول های سرطان زا مقابله می کنند، میزان کلسترول بد را کاهش می دهند و از تشکیل لخته های خونی پیشگیری می کنند. http://jamejamonline.ir/sara/2358242783422981034/%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D9%88-%D8%B3%D8%B1%DA%A9%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF%D8%9F Sat, 16 Apr 2016 12:53:29 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/01/22/635959071935699459_S.jpg در عمل هر ماده ی غذایی می تواند فریز و یا منجمد شود؛ اما در واق

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 165 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 22:04

به گزارش جام جم سرا ، غذاهای مصرفی امروزه ما انسان‌ها در مقایسه با آنچه پیشتر مصرف می‌شد، تفاوت اساسی کرده است. برای نمونه، رژیم غذایی ما دیگر متکی بر غذاهای خام و سفت نیست، چرا که آن نوع غذاها نیازمند جویدن بیشتری بود. امروزه اما ما غذاهای نرمی را مصرف می‌کنیم که گوارش آن‌ها چندان زمان‌بر نیست. همین مسئله در دراز مدت موجب تشکیل پلاک دندان در دو رنگ زرد و قهوه‌ای خواهد شد.

همانطور که گفته شد، پلاک دندان به دلیل نوع غذاهای مصرفی به سادگی شکل می‌گیرد و البته به راحتی هم توسط پزشک برداشته می‌شود، اما هزینه آن پایین نیست. به همین دلیل است که ما قصد داریم روشی طبیعی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید در منزل از شر پلاک و جرم دندان خلاص شوید.

طرز تهیه:

چند عدد پوست گردو را برداشته و داخل آب بیندازید تا حدود 20 دقیقه جوش بخورد. پس از خنک شدن آب، آن را از صافی بگذرانید. آب به جای مانده همان محلول جادویی است.

دندان‌‎هایتان را به کمک آن آب سه مرتبه در روز مسواک بزنید. اگر این کار را دو هفته انجام دهید، به راحتی می‌توانید از شر جرم و پلاک دندان راحت شوید. علاوه بر آن، اگر با مشکل خونریزی لثه‌ها نیز مواجه هستید، به کمک این روش می‌توانید مانع خونریزی لثه‌ها شوید، چرا که خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد.

به این نکته نیز توجه داشتید حفظ سلامت دهان و دندان باید همواره در اولویت باشد تا از این طریق بتوان مانع هزینه‌های گزاف دندانپزشکی شد.

منبع : فرادید

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 209 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 20:54